OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en verksamhet som underlättar för människor att delta i internationella utbyten och samarbeten? Vi söker nu en ekonom/controller till enheten för projektsamarbete i Europa vid Internationella avdelningen.
Vad du kommer att göra/ansvara för
Som ekonom/controller kommer du att
• ansvara för bidragsbudgeten inom EU-programmet Erasmus+ samt vissa nationella medel; rekvirera, följa upp och redovisa medel från EU-kommissionen. Det innebär bl.a. att skapa och upprätthålla systematiska rutiner för att, säkerställa en riktig redovisning av myndighetens bidrag samt kvalitetssäkra beslutsunderlag
• ansvara för arbetet med olika typer av kontroller av beviljade projekt, att dessa görs och dokumenteras men också i vissa fall för själva genomförandet av dessa
• ansvara för riskhantering inom programmet t. ex. vad gäller kapacitet att genomföra projekt
• hålla samman avdelningens planering och uppföljningsarbete (VP; verksamhet och budget)
• samordna avdelningens årsrapporteringsarbete inom myndigheten
• ta fram underlag samt vara ett stöd vid revisioner.
Tjänsten innebär ett nära samarbete med myndighetens redovisningsansvariga samt kontaktytor inom såväl avdelningen som med andra myndigheter och EU-kommissionen. Även andra uppgifter kan förekomma.
Du som söker
Du har
• akademisk utbildning inom ekonomi eller annan likvärdig utbildning
• flerårig erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom offentlig sektor
• erfarenhet av arbete med verksamhetsplanering och uppföljning
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• mycket goda kunskaper i Excel samt vana av att arbeta i databaser.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av valutahantering
• erfarenhet av bidragsredovisning av EU-bidrag men även nationella bidrag
• erfarenhet av statlig verksamhet
• erfarenhet av att arbeta i UBW Business World, tidigare Agresso
• erfarenhet av arbete utifrån EU-regelverk.
För att fungera bra i rollen som ekonom/controller behöver du
• vara mycket strukturerad och noggrann vad gäller detaljer, men samtidigt kunna se helheter och agera utifrån ett systemtänkande
• ha en analytisk förmåga såväl i ekonomi- som controllerfunktionen
• ha god kommunikativ förmåga och vara bekväm att leda möten och leda andra då flera uppgifter är av samordnande karaktär
• vara lyhörd och ha en god samarbetsförmåga då tjänsten innebär många kontaktytor både internt och externt
• ha integritet och gott omdöme.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad vi gör och erbjuder
Universitets- och högskolerådets vision är utbildning, utbyte och utveckling – för alla som vill vidare och speglar väl myndighetens uppdrag. UHR har flera uppdrag inom utbildningsområdet vars gemensamma nämnare är att skapa möjligheter till utveckling genom utbildning och internationella utbyten. Vår vision är utbildning, utbyte och utveckling – för alla som vill vidare. Vi är cirka 300 anställda i Stockholm och Visby. UHR:s mål är att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare och chefer jobbar tillsammans för långsiktig utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling.
UHR arbetar för att höja kvaliteten inom svensk utbildning genom att ge människor förutsättningar att delta i internationellt utbyte och samarbete. Via de internationella programmen som UHR ansvarar för kan skolor, universitet och högskolor, yrkesutbildningar och vuxenutbildningar med flera söka bidrag för att genomföra samarbetsprojekt med andra länder. Lärare, studenter och elever är exempel på grupper som kan delta i utbytena.
Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är för närvarande Stockholm. Huvudkontoret kommer att flytta till Solna strand under hösten 2020.
Våra villkor och förmåner
Mer om UHR
Ansök och bli en av oss!
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 2.2.1-00697-2020. När du gör din ansökan vill vi att du besvarar ett antal urvalsfrågor. Vi kommer i det första urvalet att utgå från svaren på dessa frågor. På så vis utvärderar UHR kandidaterna på lika villkor. CV och personligt brev kommer att läsas i nästa steg i urvalsprocessen. Sista ansökningsdatum är 19 juni 2020.
Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta enhetschef Gunnel Rydholm-Olsson tfn. 010-470 04 63. Representant för SACO är Francisco Contreras tfn. 010-470 03 74 och för ST Robin Johansson tfn. 010-470 05 39.
Universitets- och högskolerådet har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.