OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatte- och avgiftsavdelningen ansvarar för ursprungskontroll av fordon samt besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bl a ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 300 medarbetare. Vårt arbete med att ta in skatter och avgifter omfattar ca 14 miljarder per år.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta operativt med bl.a. bokslutsarbete men även arbeta med det övergripande och strategiska arbetet. Det innebär exempelvis att kontrollera och stämma av våra stora betalflöden, både skatt och avgifter. I arbetet ingår att ha kontakter med övriga avdelningar inom Transportstyrelsen. Du ska informera och utbilda i redovisningsregler och principer. Du ansvarar för kvalitetssäkring av betalflödena gentemot såväl de interna som externa uppdragsgivarna. Du ska medverka till utveckling och effektivisering av processen bl.a genom benchmarking. Du kommer också att delta i ett antal projekt och då i rollen som kravställare.
Din bakgrund
Du ska ha minst tre års akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Meriterande är erfarenhet från statlig verksamhet eller arbete med stora ekonomiska flöden. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete i större organisation och att du är van vid att arbeta nära verksamheten. Arbetet som ekonom ställer stora krav på självständighet, flexibilitet och initiativförmåga samt god samarbetsförmåga. Vidare gäller att du har mycket bra strategisk och analytisk förmåga, klarar att hålla deadlines samt är bra på att sätta och att uppnå mål. Du är en van datoranvändare och har goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel. Du ska ha erfarenhet av ekonomisystem, exempelvis Agresso eller liknande. Arbetsuppgifterna kräver att du har god kommunikationsförmåga och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Stor vikt läggs vid den personliga lämpligheten.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på skatte- och avgiftsavdelningens betalflödessektion med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning.Tillträde enligt överenskommelse. Transportstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta sektionschef Hanna-Sofia Angermayr tel 010-495 60 08 eller via e-post: hanna-sofia.angermayr@transportstyrelsen.se
Fackliga frågor
Fackliga frågor besvaras av Jonas Maran, SACO eller Anna Malmborg, ST. Båda nås via vår växel 0771-503 503.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 januari 2014, referensnummer TSG 2013- 1656. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Urvalsfrågor ingår att besvara.