OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.
Om jobbet
Verksamheten omfattar ansvar för uppbörd av skatter och avgifter innefattande förvaltning och utveckling av systemen. Transportstyrelsen tar årligen på uppdrag av Skatteverket in ca 14 miljarder i skatter och avgifter inom områdena fordonsskatt, vägavgifter och trängselskatt. Till detta kommer parkeringsanmärkningar samt alla andra avgifter inom Transportstyrelsen.
Du kommer att
• arbeta operativt med bl.a. bokslutsarbete men även arbeta med det övergripande och strategiska arbetet. Det innebär exempelvis att kontrollera och stämma av våra stora betalflöden, både skatt och avgifter.
• ha kontakter med övriga avdelningar löpande - informera och utbilda är en av uppgifterna, bl.a. redovisningsregler och principer.
• ansvara för kvalitetssäkring av betalflödena gentemot såväl de interna som externa uppdragsgivarna, vilket innebär att säkerställa att vi efterlever de redovisningsprinciper som gäller.
• medverka till utveckling och effektivisering av processen t.ex. genom benchmarking.
• delta i ett antal projekt, då i rollen som kravställare inom ekonomi och redovisning.
Om du ska trivas hos oss…
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänkta långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.
Du måste ha
• akademisk examen inom ekonomi, gärna inom redovisning, eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• minst fem års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete i närtid, gärna i större organisation och van att arbeta nära verksamheten.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet från statlig verksamhet eller arbete med stora ekonomiska flöden.
• kunskap i Agresso.
Vi vill att du
• kan arbeta självständigt och har god initiativ- och samarbetsförmåga.
• har mycket bra analytisk förmåga, att du klarar att hålla deadlines, hantera stressiga situationer och är väldigt noggrann.
• kan förklara ekonomi för icke-ekonomer och vara flexibel.
• är en van datoranvändare och du har erfarenhet av att arbeta med ekonomisystem.
• har goda kunskaper i Office-paketet främst i verktyget Excel.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer?
Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Örebro. Tillträde snarast. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta
Sektionschef Hanna-Sofia Angermayr på 010-495 60 08, hanna-sofia.angermayr@transportstyrelsen.se
Saco, Jonas Maran och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 13 juni 2016 märkt med referensnummer TSG 2016-1676. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 14 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om skatte- och avgiftsavdelningen:
Skatte- och avgiftsavdelningen tar in skatter och avgifter. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi arbetar också med ursprungskontroll vid import av fordon. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har 300 medarbetare.