OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft genom att skapa bättre förutsättningar för företagande och för attraktiva regionala miljöer där företag utvecklas. Tillväxtverket är en nationell myndighet med kontor på nio orter.
Vi på Tillväxtverket arbetar för hållbar tillväxt och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige. Det gör vi genom att stärka företag och regioner. Vi erbjuder kunskap, nätverk och finansiering. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag och regioner att möta framtidens utmaningar. Ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar är vår vision.
Till våra kollegor inom granskningsenheten söker vi nu nya medarbetare som kan bidra till Tillväxtverkets organisation och vårt arbetete med att stärka små och medelstora företag.
På granskningsenheten får du arbeta tillsammans med drygt 30 kollegor som finns fördelade på de flesta av Tillväxtverketas kontor runtom i landet. Kunskapsspridning och ett gott samarbete är något som kännetecknar granskningsenheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet handlar i första hand om att granska ekonomiska underlag för svenska projekt/projektpartners där finansiering utgår från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden (ERUF), Jordbruksverket, Tillväxtverkets nationella program samt Interreg program. Granskningen utgår från de underlag projekten presenterat inkl. räkenskapsunderlag och utifrån det bedöma om kostnaderna står i överensstämmelse med projektbeslut och regelverk. Kontrollerna sker i form av skrivbordsgranskning samt, på urvalsbasis, vid kontroller på plats hos respektive projekt.
Arbetet kan även innebära ett aktivt deltagande vid revision, programplanering, rapportering/uppföljning samt vid handläggning i enskilda ärenden, enskilt eller i team.
Tillväxtverkets arbete utförs i dagsläget både på plats i vårt gemensamma kontor men det finns även möjligt att arbeta hemifrån. Detta förutsätter en hög digital mognad och förutsättningar att kunna hantera en rad olika digitala hjälpmedel.
Vid denna rekrytering söker vi 8 ekonomer med möjlig placering i Luleå, Östersund, Gävle, Örebro, Jönköping, Göteborg eller Malmö.
Kunskaper och erfarenheter
• Utbildning från universitet eller högskola, motsvarande minst tre års studier inom område ekonomi/redovisning eller annat område som Tillväxtverket bedömer som relevant för tjänsten
• Goda kunskaper i tal och skrift på svenska
• Hög digital mognad och erfarenhet av att arbeta med flera olika digitala hjälpmedel
Meriterande kunskaper/erfarenheter
• Erfarenhet av Europeiska Regional Utvecklingsfonden
• Erfarenhet av Interreg
• Erfarenhet av nationellt finansierade projekt
• Erfarenhet av Landsbygdsprogrammet
• Erfarenhet av att sätta sig in i och tolka olika slags material med juridiskt innehåll så som LOU
• Erfarenhet av gransknings-, redovisnings- och revisionsarbete
Personliga egenskaper
• Noggrann och strukturerad
• Analytisk
• Kundorienterad
• Flexibel
• Relationsskapande
• Kommunikationsförmåga
Som person söker vi dig som är social, noggrann och med en hög servicekänsla. Då kanske det är just dig vi söker.
Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.
Anställningsform och sista ansökningsdag
Anställningen är en tidsbegränsad anställning t o m 31 december 2022. Sista ansökningsdag är den 4 april 2022.
Mer information och kontakt
För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta tf enhetschef Linda Back 072-530 7820 Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Agneta Santesson 072-204 0315. Fackliga företrädare är Ulrika Åberg, Saco, tfn 08-681 77 39 och Johan Thorell, ST, tfn 08-681 66 01. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, tester, intervjuer samt referenstagning.