OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd. Vi ansvarar även för budget- och hyresrådgivning, skuldsanering, vissa arbetsmarknadsåtgärder, serveringstillstånd samt dödsboanmälningar. Vissa verksamheter bedrivs också tillsammans med andra kommuner och flertalet insatser som erbjuds tillhandahålls av olika entreprenörer.
Vi söker en arkivassistent/handläggare till ekonomigruppen. Ditt uppdrag är tvådelat, dels kommer du att i din roll som arkivassistent ha ett övergripande praktiskt ansvar för stadens socialregister. Arbetsuppgifterna består av insortering av socialakter, arkivvård och gallring av socialregister, beställning av arkivmaterial samt att ge stöd och information till kollegor gällande arkivering. I rollen som handläggare ingår att i nära samarbete med en teamkollega utreda och fatta beslut i dödsboärenden såsom dödsboanmälan (förenklad bouppteckning) och ekonomiskt bistånd till begravning. I tjänsten ingår även vissa andra administrativa uppgifter.
Du har erfarenhet av arkivarbete och handläggning inom offentlig sektor. Högskoleutbildning i arkivvetenskap och/eller kunskap om lagar inom området är meriterande, liksom annan utbildning som är relevant för tjänsten.
Du behöver vara initiativrik, ansvarstagande och bra på att samarbeta. Du är van att arbeta självständigt och strukturerat och har god serviceförmåga då handläggararbetet innefattar mycket externa kontakter med bl.a. dödsbodelägare. Du är en van IT-användare och har lätt för att lära dig nya verksamhetssystem. Du talar och skriver svenska obehindrat och har god språklig förmåga.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med positiv stämning och god sammanhållning. Vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat. Som medarbetare får du:
• Tillgänglig och stödjande arbetsledning och korta beslutsvägar
• Regelbunden extern handledning
• Moderna lokaler i Solna Business Park, med närhet till bra kommunikationer
• Flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling
• Friskvårdsbidrag
Vid rekryteringen kommer vi att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Varaktighet/Arbetstid
Heltid. Tillsvidare. Sex månaders provanställning tillämpas.
Då intervjuer kommer att ske löpande är du välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 11/10-2017.
Om du har några frågor är du välkommen att ringa till enhetschef Parvin Banisadr 08-746 3462.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.