Ekonomi- och avgiftshandläggare

Ekonomi- och avgiftshandläggare

Arbetsbeskrivning

Som en del av Region Gotland ansvarar socialförvaltningen för socialtjänst, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Våra cirka 1700 medarbetare är med och skapar en effektiv verksamhet som har kunden i centrum.



Vilka är vi?
Myndighetsavdelningen, med cirka 55 medarbetare, arbetar med handläggning enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Vi ansvarar även för avgiftshandläggning och bostadsanpassningsbidrag. Vi utreder, beslutar och följer upp insatser till personer som på grund av ålder eller funktionsnedsättning är i behov av stöd och omsorg. Vi har ett viktigt uppdrag som gör skillnad för andra människor.

Vi är inne i en spännande förändringsfas som kommer utveckla vår organisation så att vi blir än mer tillgängliga för de vi finns till för. Vi har infört nya arbetsmetoder, förbättrar våra processer och testar nya digitala lösningar för att verkligen kunna sätta individens och våra medborgares behov i centrum. Du kommer bli en viktig del i vårt fortsatta utvecklingsarbete.

Mottagningsenheten består av tolv medarbetare som är organiserade i tre team mottagningsteamet, ekonomi- och avgiftsteamet och borådsteamet samt en samordnare för avdelningens arbete med våld i nära relation. På vår arbetsplats ser vi mångfald som berikande. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med närhet till hjälpsamma kollegor. Möjligheter finns att påverka och du har en hög delaktighet i verksamhetens utveckling. Vi erbjuder också individuellt anpassat introduktionsprogram samt ett nära ledarskap.

Välkommen att bli en av oss! 

Dina arbetsuppgifter
Medborgare på Gotland som får stöd och hjälp som hemtjänst, trygghetslarm, plats på särskilt boende, korttidsplats, dagverksamhet, bostad med särskild service (SoL) eller hemsjukvård behöver betala en avgift. Uppdraget som ekonomi- och avgiftshandläggare innebär bland annat att du ska ansvara för beräkning av dessa avgifter utifrån gällande regler med utgångspunkt i socialtjänstlagen. Uppdraget innefattar att utreda, beräkna avgifter samt ta beslut om avgiften.

I uppdraget ingår vidare att ansvara för ersättningsunderlag till våra leverantörer inom bland annat hemtjänst, särskilt boende, daglig verksamhet och bostad med särskild service. Vidare ingår fakturahantering samt övriga administrativa arbetsuppgifter. Som ekonomi- och avgiftshandläggare ska du vara tillgänglig och ge bra service till den enskilde/företrädare genom att t. ex. vara behjälplig med information kring avgifter.

Vem är du?
Vi söker dig som har minst gymnasienivå med ekonomisk inriktning. Du har en mycket god datorvana och har lätt för att hantera olika verksamhetssystem. Har du tidigare erfarenhet inom handläggning, erfarenhet av fakturering samt arbetat i verksamhetssystemen Treserva och Visma är det meriterande.

Du har god förmåga att planera och strukturera ditt arbete. Du är noggrann och har en god analytisk förmåga. Du är bra på att uttrycka dig i tal och skrift och har stort kundfokus i både muntlig och skriftlig kommunikation. Vidare har du har en god social förmåga och ett professionellt bemötande och har lätt att samarbeta med andra samt drivs av att ge bra service. Du har ett stort intresse av att delta i utveckling av arbetsprocesser och nya digitala lösningar.

Urval och intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessens gång.

Om Region Gotland


Region Gotland svarar för kommun- och landstingsuppgifter samt har det regionala utvecklingsansvaret på Gotland. Vi är nära 6700 engagerade medarbetare som genom våra 240 yrken tillsammans skapar ökad livskvalitet för öns invånare. Vill du också vara med och utföra Sveriges viktigaste jobb?


Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler!



Övrigt

Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.


Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på http://gotland.com/flytta-hit/


På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mottagningsenheten
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juni 2022
  • Ansök senast: 17 juli 2022

Liknande jobb


Socialsekreterare till barn och familj

Socialsekreterare till barn och familj

30 december 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

30 december 2024

Senior socialsekreterare till Barn och unga

Senior socialsekreterare till Barn och unga

30 december 2024

Familjehemssekreterare Lerums kommun

Familjehemssekreterare Lerums kommun

30 december 2024