Ekonomiadministratör

Ekonomiadministratör

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Beskrivning

Grundskolans administratörer är placerade på en eller flera av kommunens skolor och arbetar med att ge administrativt stöd till rektorer och chefer.

Inom administrationen arbetar även handläggare med olika typer av självständiga uppdrag. Administrationen omfattar 31 personer och samordnas av grundskolans enhetschef för administration. Rektors-/chefsgruppen omfattar drygt 30 personer.

Den lediga anställningen är en visstidsanställning som ekonomiadministratör på 80%. Anställningen beräknas vara från mitten av augusti till juni-22 med goda möjligheter till förlängning.

Du kommer att arbeta i nära samarbete med grundskolans administratörer och handläggare samt grundskolans ekonom. I din roll kommer du även att ha kontakt med kommunens centrala ekonomiavdelning.

Placeringen är på Grundskolekontoret, Södra Hamngatan 13.



Vilka mål arbetar befattningshavaren mot inom ramen för verksamhetens mål och vilka ansvarsområden har hon/han?

Administrationen arbetar med att kvalitetssäkra och utveckla de stödprocesser som hjälper skolenheterna att leverera en god undervisning. Vi samarbetar med cheferna och rektorerna administrativt. Med det gemensamma arbetet i arbetsgruppen skapar vi en effektiv organisation där målet är att eleverna får goda förutsättningar. Gott bemötande enligt administrationens värdegrund är en viktig del som genomsyrar gruppens arbete och processer.

Vi erbjuder ett mycket omväxlande och utvecklande arbete i en verksamhet med tydliga mål tillsammans med kollegor. Verksamheten samlas återkommande i olika typer av möten.

Intervjuer planeras till v 18-19. Urval och rekrytering kan även komma att ske fortlöpande.



Arbetsuppgifter

Allmänna ekonomiadministrativa arbetsuppgifter, granska konton och göra omföringar, inbetalningar, rapporter.

Bevaka fakturahanteringen, projekt och övriga uppbokningar vid bokslut.

Ha eget uppföljningsansvar och stötta skolor vid delårsavstämningar och bokslut.

Delta i grundskolans budgetarbete med ansvar för vissa områden i arbetet.

Fakturering utifrån underlag från verksamheten, granska inkommande underlag gällande kontering och moms innan fakturering.

Ge support, utbilda och ge kvalificerat stöd till verksamhetens centrala ekonomiadministration, rektorer och beställare i affärssystemet Raindance.

Driva utvecklingsarbetet tillsammans med grundskolans ekonom.

Självständigt planera för arbetsområdet, sammanställa och analysera material.

Avstämning av statsbidrag samt vara behjälplig vid ansökning och redovisning.



Kravspecifikation

Ekonomiutbildning på gymnasie- eller yrkeshögskolenivå.

Du har grundläggande ekonomikunskaper och minst 2 års erfarenhet från ekonomiadministrativt arbete. Kunskap om riktlinjer för redovisningskrav krävs i rollen och har du även erfarenhet av kommunal ekonomiadministration så ses det som meriterande.

Du har goda kunskaper i Excel och att arbeta digitalt är en självklarhet för dig.

Kunskap om relevanta delar i skollagen samt erfarenhet av att ge support och göra justeringar/beställningar i digitala affärssystem (gärna Raindance) är meriterande.



Kompetenser

Vi ser att du är en person som är strukturerad, självgående och har god samarbetsförmåga.

För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.



Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024