Ekonomiadministratör

Ekonomiadministratör

Arbetsbeskrivning

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor i Göteborgs Stad är samlade i en förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Det är en politiskt styrd verksamhet där nämndens uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunal vuxenutbildning, att för hela stadens räkning anordna arbetsmarknadspolitiska åtgärder och att i övrigt ta de initiativ som behövs för att främja sysselsättningssituationen. Uppdraget är att vi tillsammans skapar förutsättningar för studier och arbete. Målet för nämnden är en stad där människor jobbar och försörjer sig själva, att bidra till att Göteborg är en företags- och tillväxtvänlig stad, att de upphandlingar som genomförs skapar mervärde för göteborgarna och att bidra till att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare med goda arbetsvillkor.

Förvaltningens två stora avdelningar är Arbetsmarknadsavdelningen och Vuxenutbildningsavdelningen. Till det finns stödavdelningarna Ledningsstab, HR och kansli, Ekonomi och inköp samt Kommunikation och IT. Tillsammans är vi ca 280 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknad och vuxenutbildning har under de senaste åren vuxit kraftigt och när vår nuvarande ekonomiadministratör får nya arbetsuppgifter behöver vi rekrytera en ersättare. Tjänsten som ekonomiadministratör är knuten till Ekonomi- och inköpsavdelningen. Avdelningen består av åtta medarbetare som tillsammans ansvarar för specialistkompetens och processer inom ekonomi, inköp, avtal och upphandling.

Som ekonomiadministratör kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att stötta avdelningens ekonomer och inköpare i det löpande ekonomiarbetet. Arbetsuppgifter består bland annat av löpande redovisning samt kund- och leverantörsreskontra. I din roll kommer du att vara delaktig i hela flödet, från beställning till betalning.

KVALIFIKATIONER
Uppdraget kräver att du har en avslutad eftergymnasial utbildning inom ekonomi, exempelvis en YH-utbildning. Du ska ha goda kunskaper inom Office-paketet och då särskilt Excel. Därtill ska du ha minst två års erfarenhet av ekonomiarbete.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom offentlig verksamhet. Det är även meriterande om du är van att arbeta i Proceedo, som är stadens system för beställningar och leverantörs-fakturor.

Som person har du ett uttalat serviceinriktat och professionellt bemötande eftersom det finns många gränssnitt och kontaktytor både inom och utom avdelningen. Självklart med likabehandlingsperspektivet som utgångspunkt.

I uppdraget behöver du säkerställa att ansvariga beställare, granskare och attestanter sköter sin ekonomiadministration enligt gällande rutiner. Det ställer höga krav på integritet, självständighet, samarbetsförmåga och pedagogisk förmåga. Vi vill därför att du har såväl en naturlig auktoritet som ett prestigelöst sätt och att du värderar teamarbete. Du arbetar noggrant, strukturerat och är du van att arbeta i ett högt tempo i stora flöden. Du uttrycker dig väl både i tal och i skrift.


ÖVRIGT
Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.

Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
För att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering kan vi komma att använda oss av arbetspsykologiska tester som en del i urvalsarbetet. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024