Ekonomiadministratör

Ekonomiadministratör

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




Avdelningen Ekonomikontoret har 6 medarbetare och ger ekonomiadministrativt stöd till verksamheter inom den universitetsgemensamma förvaltningen, Kultur och museiverksamheterna (LUKOM), Universitetets särskilda verksamheter (USV) samt Juridiska institutionen.

Inom avdelningen behöver vi nu stärka upp vår bemanning tillfälligt för att kunna genomföra projektarbete. Vi söker därför en ekonomiadministratör som kan stötta avdelningen i det löpande arbetet. Ekonomikontoret är en del av Sektionen Ekonomi.

Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension.

Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.

Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

I ditt arbete kommer du stödja, informera och samverka med verksamheterna. Vi söker dig som är positiv och ansvarsfull, har förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du har en god anpassningsförmåga till nya arbetsuppgifter och tycker att det är en självklarhet att ge god service.

Arbetsuppgifter

- Kundfakturering
- Löpande redovisning
- Intrastatrapportering
- Vidareförmedlingar
- Elektronisk hantering av leverantörsfakturor
- Bokslutsarbete
- I övrigt delta i avdelnings arbetsuppgifter
- Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid

Krav för anställningen är:

- Ekonomisk utbildning på lägst gymnasienivå eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- God datorvana och kunskaper i excel
- Hög känsla för service och flexibelt arbetssätt
- God förmåga att uttrycka sig väl, både skriftligt och muntligt på svenska och engelska
- God samarbetsförmåga

Meriterande för anställningen är:

Erfarenhet av att arbeta i en stor organisation med olika typer av inköpsfrågor och fakturahanteringsfrågor är meriterande. Erfarenhet av universitetets ekonomimodell och vana av arbete med Lunds universitets administrativa system som t ex Raindance och Proceedo. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Hänsyn kommer att tas till god samarbetsförmåga, driv och självständighet samt hur du genom din erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka det administrativa arbetet inom Ekonomikontoret.

Övrigt

Anställningen är en visstidsanställning under 9 månader på 100% med tillträde den 2 maj eller enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att genomföras i våra lokaler i Lund.

Så här söker du

Ansökan bör innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan bör även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.).

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


Redovisningsassistent / Redovisningskonsult

Redovisningsassistent / Redovisningskonsult

24 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

20 november 2024

20 november 2024