OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss på Borås Stad arbetar ungefär 10 000 personer som varje dag skapar en bättre vardag för över 113 000 boråsare. Alltid med engagemang och hjärta. Hos oss är boråsarna i fokus. Vårt uppdrag är att underlätta och förbättra vardagen och göra skillnad i stort och smått. Oavsett vem eller vad det handlar om, ska våra medborgare få en god service, ett gott bemötande och möjlighet att själva vara med och påverka. I Borås Stad finns 16 förvaltningar där alla ansvarar för och arbetar med olika områden som till exempel förskola, äldreomsorg eller samhällsbyggnad.
Nu söker vi en ekonomiadministratör till socialtjänstens område. Är du en lösningsorienterad person som vill arbeta i en dynamisk miljö, där du får lösa komplexa frågor och gärna kombinerar självständigt arbete med samarbete? Har du ett strukturerat arbetssätt och gillar att jobba med förbättringar? Då vill vi förstärka vårt team med dig!
Vår ekonomifunktion stödjer två av Borås Stads fyra förvaltningar inom socialtjänsten. Arbetslivsförvaltningen samlar Borås Stads arbetsmarknadsinsatser och försörjningsstöd, integration och nationella minoriteter, trygghetsinsatser och personligt ombud medan Individ- och familjeomsorgsförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning Barn och Unga och Vuxen. Förvaltningen innefattar även familjerätten, familjehem, öppenvård, stödboenden och HVB, fältgruppen och social jour. Våra två förvaltningar har en gemensam ekonomifunktion som består av en chef för ekonomifunktionen, två controller, två ekonomer samt en ekonomiadministratör. Vi sitter i fräscha lokaler i centrala Borås.
I rollen som ekonomiadministratör kommer du vara ett stöd för chefer, attestanter och medarbetare vid Arbetslivsförvaltningen och Individ- och familjeomsorgsförvaltningen. Du har även kontakter och samarbete med andra förvaltningar och centrala ekonomifunktioner. Som ekonomiadministratör kommer du att ha en bred roll med flera olika uppgifter inom ekonomiområdet. Arbetsuppgifterna är i huvudsak bokhållarfunktion som består i att hantera och ansvara för förvaltningarnas leverantörs- och internfakturor, likväl som sedvanliga ekonomiadministrativa uppgifter. I Borås Stad arbetar vi i ekonomisystemet Agresso. I tjänsten ingår även att administrera bl. a utbetalningar av ekonomiskt bistånd, i det arbetet använder vi verksamhetssystemet Viva. Inom ditt arbetsområde ser vi stora möjligheter till ytterligare utveckling och digitalisering av processer. Där kommer du vara en viktig del i utvecklingsarbetet.
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är ett krav för tjänsten att du har erfarenhet av liknande arbete. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från offentlig sektor. Du har goda kunskaper i Microsoft Office-paketet, där din goda Excel-kunskap är viktig för enhetens arbete. Har du tidigare kunskaper av arbete i Agresso är det meriterande.
Till vårt team söker vi dig som trivs med att arbeta självständigt och uppskattar att vara ett stöd åt andra. För dig är det självklart att vara serviceminded, positiv och samarbetsvillig i dina kontakter med såväl verksamheten som ditt team. Arbetet kräver att du är strukturerad och har god förmåga att prioritera och lägga upp ditt dagliga arbete. Likväl är du flexibel och kan prioritera om i din plan när så behövs. Du är kreativ i ditt tankesätt och kommer gärna med nya idéer och förslag kring utveckling av arbetssätt och metoder. Du agerar utifrån ett gemensamt arbetsgivarperspektiv och har stor förståelse för ditt uppdrag vid ekonomifunktionen.
Som anställd i Borås Stad får du ta del av förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badhus och förmånscykel. Vår personalklubb MerKraft erbjuder dessutom många förmånliga aktiviteter. Tjänsten omfattas av ett generöst flextidsavtal. Läs mer på boras.se/arbeta hos oss.
Intervjuer kommer att genomföras följande datum måndag eftermiddag 20 november samt onsdag eftermiddag 22 november.