Ekonomiadministratör med erfarenhet av löneadministration

Ekonomiadministratör med erfarenhet av löneadministration

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 340 anställda.

Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service. Hovrätten är vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.

Arbetsuppgifter
Hovrätten söker en ekonomiadministratör till sektionen för HR, ekonomi och bibliotek. Du kommer framförallt att ansvara för ekonomiadministration såsom vidimering av leverantörsfakturor, granskning av utbetalningar, resebokningar samt utläggsredovisning. I tjänsten ingår även HR- och löneadministration såsom att administrera löneunderlag, skriva tjänstgöringsintyg och anställningsavtal. Du kommer också att svara på vanligt förekommande frågor inom HR-området t.ex. gällande anställning, semester och friskvård. Vidare kommer du ha administrativa uppgifter kopplat till introduktion och utbildning. Diarieföring i det administrativa diariet kan komma att ingå. 

Kvalifikationskrav
Som medarbetare i Svea hovrätt ställs höga krav på självständighet, noggrannhet, ansvarstagande samt god kommunikationsförmåga. För att lyckas i rollen behöver du vara serviceinriktad, ha ett lösningsorienterat fokus och ett sinne för ordning och reda. Du kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Vidare är du flexibel, har en mycket god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du är intresserad av att utveckla enhetliga rutiner samt arbeta enligt dessa.

Du har lätt för att lära dig olika digitala system och arbetar obehindrat i Excel och övriga Officeprogram. Du stimuleras av att arbeta i en serviceroll och ha kontakt med människor. Du strävar efter att ditt stöd ska vara till nytta för både kollegor, chefer och medarbetare. Att se samband och ha helhetsperspektiv är också viktiga kompetenser.

Grundläggande krav för tjänsten är fullgjord gymnasieutbildning samt minst tre års dokumenterad erfarenhet från framgångsrikt administrativt arbete inom ekonomi- och löneadministration. Erfarenhet av ekonomisystemet Agresso och HR- och lönesystemet HRM kan vara meriterande liksom erfarenhet av administrativt arbete från domstol eller annan statlig myndighet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svea hovrätt
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Liknande jobb


Administrativ assistent

Administrativ assistent

14 november 2024

Administratör sökes till kund i Borås

Administratör sökes till kund i Borås

14 november 2024

Administratör till Förskoleförvaltningen

Administratör till Förskoleförvaltningen

14 november 2024