OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Medicinska fakulteten är ett verksamhetsområde inom Lunds universitet, med ansvar för utbildning och forskning inom medicin, vård och hälsa. Utbildningen sker i nära samverkan med sjukvården och är väl förankrad i fakultetens starka forskningstradition. Fakultetens forskning spänner över ett brett fält inom experimentell grundforskning, patientnära klinisk forskning och hälsovetenskaplig forskning. Medicinska fakulteten, med drygt 1800 anställda och 2700 studenter i Lund, Malmö och Helsingborg, är en kunskapsintensiv mötesplats för studenter, lärare och forskare från hela världen.
Institutionen för laboratoriemedicin (ILM) är en av sex institutioner vid Medicinska fakulteten. Vi bedriver ledande forskning inom det laboratoriemedicinska fältet med fokus på hur sjukdomar uppkommer och hur vi kan förbättra patienters diagnostik och behandling. Några av våra starkaste områden med forskning i världsklass, handlar om cancer-, genetik- och blodforskning.
Om institutionen för laboratoriemedicins kansli (ILM)
Institutionen består av cirka 300 anställda och en omsättning i intäkter på cirka 366 miljoner, varav merparten i externa anslag.
Läs mer om den forskning som bedrivs vid institutionen på https://portal.research.lu.se/portal/sv/organisations-units/department-of-laboratory-medicine(98a8f726-32a4-4eab-b6d7-9abbed50dfc2).html. Vårt kansli består av 12-13 medarbetare varav en administrativ koordinator, en kommunikatör, två-tre personalsamordnare och sju personer som arbetar med ekonomi som alla leds av en administrativ chef. Kansliets främsta arbetsuppgift är att stödja verksamheten, ett stöd som består av att bistå och rådge i diverse ärenden. Detta görs med utgångsläge som grundar sig i god kännedom om de lagar och regler som gäller för organisationen och det behov som verksamheten har.
Inom kansliet vid ILM värnar vi om en god arbetsmiljö där alla är lika värda. För oss är både den fysiska samt den sociala och organisatoriska arbetsmiljön viktig. Vi arbetar för att förebygga ohälsa och olycksfall och har nolltolerans mot kränkande särbehandling, för oss är det viktigt att du känner dig trygg på din arbetsplats. Vi följer de regler och riktlinjer som LU satt upp, dessa kan du läsa mer om https://www.medarbetarwebben.lu.se/anstallning/arbetsmiljo-och-halsa.
Vi söker nu en ekonomiadministratör till vår härliga ekonomigrupp. Anställningen är en tillsvidaretjänst på heltid. Provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas. Önskat startdatum är den 1 november 2021, eller enligt överenskommelse.
Arbetsuppgifter
Du kommer att jobba nära institutionens ekonomer och vara en viktig del i vår ekonomigrupp, samtidigt som du kommer behöva arbeta självständigt med ekonomirelaterade frågor främst från verksamhetens chefer. Du kommer huvudsakligen att arbeta med löpande ekonomiuppgifter så som:
- Leverantörsfakturor
- Anläggningstillgångar
- Intrastat
- Inbetalningar
- Kundfakturor / Internfakturor
- Kontrakthantering (registrering, diarieföring, arkivering)
- Registrering av projekt i ekonomisystemet Raindance
- Ombokning i ekonomisystemet Raindance
- Ta fram redovisningsunderlag till ekonomerna
Ytterligare arbetsuppgifter inom ekonomiområdet och generell administration kan tillkomma.
Kvalifikationer
För tjänsten krävs:
- Gymnasieutbildning
- Dokumenterad praktisk erfarenhet av ekonomiadministrativa arbetsuppgifter som omfattar löpande bokföring
- Dokumenterad god administrativ förmåga
- Digital mognad och en vana och intresse för att arbeta i datasystem
- Dokumenterade goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Arbetsuppgifterna kommer att utföras i mycket nära samarbete med övriga medlemmar i och utanför kansliet, därför är mycket god samarbetsförmåga ett krav. Tjänsten kräver också att du har en god kommunikationsförmåga eftersom institutionen har en internationell miljö. För att kunna hantera arbetsuppgifterna på ett kvalificerat arbetssätt krävs att du är personen som tar ansvar för dina ärenden genom att se till att dessa på ett korrekt och effektivt sätt fullföljs från start till slut. Vidare krävs att du är strukturerad och kan prioritera bland dina arbetsuppgifter.
Meriterande för tjänsten är:
- Kvalificerad yrkesutbildning eller yrkeshögskoleutbildning med ekonomisk inriktning
- Du har tidigare erfarenhet från högskolesektorn
- Du har tidigare erfarenhet från vårt ekonomisystem Raindance
Vi ser gärna att du är personen som ser möjligheter och lösningar när hinder uppstår och att du har ett förebyggande och positivt förhållningssätt. Önskvärt för tjänsten är att du är noggrann och samvetsgrann, men samtidigt pragmatisk inför unika situationer som uppstår. Eftersom du kommer jobba tillsammans med vårt kansli och verksamhetens medarbetare är det viktigt att du är en person som kan se till andra människors perspektiv och värdesätta de mjuka värdena.
Instruktioner för ansökan
Ansökan ska innehålla ett personligt brev där du beskriver hur du uppfyller eftersökta kvalifikationer, ett CV samt examensbevis.
Övrigt
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.