OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekonomiadministratör, tillsvidare
Läkemedelsverket är en myndighet under Socialdepartementet och vi verkar för att läkemedel och övriga produkter inom vårt ansvarsområde är säkra, effektiva och av god kvalitet. Läkemedelsverket ska vara en ledande kraft i samverkan för bättre hälsa genom att bidra till utvecklingen av folk- och djurhälsan, hälso- och sjukvården, den medicinska forskningen och industrin i Sverige och Europa. Ditt välmående är viktigt för oss och vi erbjuder dig som medarbetare goda förutsättningar för balans mellan arbetsliv och privatliv.
Beskrivning av enhet/verksamhet
Enheten för verksamhetsplanering och uppföljning består av ca 20 personer fördelade på fem grupper; Ekonomisk redovisning, Upphandling och inköp, Projekt- och Objektstöd, Planering och uppföljning samt Kvalitets- och processtyrning. Vi sitter i trevliga lokaler på Uppsala Science Park-området.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en ekonomiadministratör till gruppen Ekonomisk redovisning. Detta innebär att du främst kommer att jobba med kund- och leverantörsreskontror och ingå i reskontragruppen men även andra ekonomiuppgifter som exempelvis e-handel och vissa IT-relaterade frågor ingår i tjänsten. Arbetet innebär täta kontakter med så väl anställda i verksamheten som kunder och leverantörer. Många kunder är engelsktalande varför du måste kunna uttrycka dig obehindrat på engelska, både muntligt och skriftligt. Reskontragruppen tillämpar arbetsrotation inom sina ansvarsområden.
Dina arbetsuppgifter är främst:
- kundreskontra och inbetalningar
- leverantörsreskontra och utbetalningar
- påminnelse-, krav- och inkassofrågor
- ansvara för delprojekt, exempelvis inom e-handel och inköpssamordning
- skatter och momshantering
- bokslutsarbete
- konteringar, periodiseringar, avstämningar
- rätta och bokföra tidredovisning samt visst systemunderhåll
- allmänna göromål inom ekonomihanteringen.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som minst är gymnasieekonom, eftergymnasial ekonomiutbildning är meriterande. Du ska ha flera års erfarenhet av ekonomiadministration och fakturahantering, det är meriterande med god kännedom om statlig ekonomihantering och erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet Agresso, främst EFH-modulen. Du ska också ha flera års erfarenhet av arbete med komplexa kund- och leverantörsreskontror, erfarenhet från andra delar inom ekonomiområdet som exempelvis e-handel, inköpssamordning och tidredovisningsfrågor är meriterande. Kunskap om systemadministration eller liknande IT-kompetens är meriterande. Du är bekväm med att arbeta i Excel och har mycket goda kunskaper i engelska.
Personliga egenskaper
För att vara framgångsrik i denna roll är du är lätt att samarbeta med, kommunikativ, resultatinriktad och trivs med att ge bra service och att ha mycket kontakt med verksamheten. Andra viktiga egenskaper är förmåga att identifiera och föreslå förbättringar inom ansvarsområdet, ett gott ordningssinne, snabbhet och uthållighet, du är prestigelös och bidrar till ett gott arbetsklimat, och du kan arbeta självständigt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Sista ansökningsdagen: 2 april 2017
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse
Enhet: Verksamhetsplanering och uppföljning
Diarienummer: 2.4.1-2017-022166
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Kontakt:
Du är välkommen att kontakta Erica Zetterström, gruppchef för Ekonomisk redovisning. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Maria Lüttgen, SACO och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@mpa.se
Välkommen med din ansökan!