Ekonomiadministratör, Vikariat

Ekonomiadministratör, Vikariat

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 46 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




Ekonomikontoret ger ekonomiadministrativt stöd till verksamheter inom den universitetsgemensamma förvaltningen, Kultur- och museiverksamheterna (LUKOM), Universitetets särskilda verksamheter (USV) och Juridiska fakulteten.

Organisatoriskt är Ekonomikontoret en del av Sektionen Ekonomi. Avdelningen består av fem medarbetare och vi sitter i trevliga lokaler i centrala Lund.

En av Ekonomikontorets medarbetare kommer att gå på föräldraledighet och vi söker därför en vikarie.

Arbetsuppgifter

Arbetet omfattar fakturering, löpande redovisning, intrastat och bokslutsarbete samt andra förekommande administrativa uppgifter. Du ska stödja, informera och samverka med verksamheternas ansvariga och kunna förklara ekonomiska utfall. I arbetsuppgifterna ingår att kunna utföra utredningsarbete på olika nivåer och sammanställa Pivottabeller. Du ska vara delaktig i utvecklingen av rutiner, mallar och processer.  Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid.

Vi söker en ekonomiadministratör som har ett flexibelt arbetssätt och som trivs med att ha många kontaktytor. Arbetet ställer stora krav på förmåga att självständigt hantera och planera ekonomiarbete.

Krav för anställningen är:

- Ekonomisk utbildning på lägst gymnasienivå med inriktning ekonomi eller redovisning samt erfarenhet av fakturering och ekonomiadministration
- God datorvana samt erfarenhet av att arbeta i och lära sig nya IT-system
- Goda kunskaper i Excel och Word
- God pedagogisk och kommunikativ förmåga då du ska kunna förklara ekonomi för icke-ekonomer
- Självgående, noggrann, hög känsla för service och ett flexibelt arbetssätt
- God förmåga att uttrycka sig väl, både skriftligt och muntlig på både svenska och engelska
- God samarbetsförmåga

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Samarbetsförmåga, att kunna arbeta självständigt, strukturerat och noggrant är en förutsättning. Hänsyn kommer även tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka ekonomiarbetet inom avdelningen.

Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd vid Lunds universitet.

Övrigt

Tjänsten är ett vikariat under tiden 2023-06-26 – 2025-02-14.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


21 november 2024