Ekonomiadministratörer inom kund- respektive leverantörsreskontra

Ekonomiadministratörer inom kund- respektive leverantörsreskontra

Arbetsbeskrivning

Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad.

ARBETSUPPGIFTER
På stadsbyggnadskontorets ekonomienhet är vi sju personer. Vi har ansvar för förvaltningens inköps- och intäktsprocess med bland annat leverantörs- och kundreskontra samt redovisnings-/bokslutsprocess. Därtill ansvarar vi för samordningen av förvaltningens planerings- och uppföljningsprocess, utvecklingsarbete inom ledning och styrning och samordning av upphandlingar för verksamhetens räkning. Nu söker vi två ekonomiadministratörer, med olika inriktning men med ett nära samarbete för att öka kvaliteten och minska sårbarheten.

Som ekonomiadministratör har du kontakt med både leverantörer och kunder och du ger god service till både interna och externa kunder. I tjänsten ingår även allmänna administrativa uppgifter såsom att bevaka post, e-post med mera. Det är inte alltid du som utför samtliga uppgifter inom inköps- och intäktsprocessen men du ska vara förvaltningens specialist på området och erbjuda förutsättningar för att stötta verksamheten i att kunna göra rätt.

Vi på ekonomienheten arbetar tillsammans för att säkerställa förvaltningens samtliga ekonomiprocesser och vi tar gemensamt ansvar för att våra leveranser utförs i rätt tid och är av god kvalitet. Vi arbetar enligt stadens standardiserade ekonomiprocesser. För att vara ett väl fungerande team är det viktigt att ha ett öppet förhållningssätt kring alla förekommande arbetsuppgifter på ekonomienheten som behöver hanteras.

Som ekonomiadministratör inom inköpsprocessen och leverantörsreskontra är ditt främsta uppdrag att arbeta med vår process från beställning till betalning vilket innebär arbete med fördelning av fakturor, kontering, påminnelser samt systemadministration. I arbetet ingår också att se till att flödet i inköpsprocessen följer stadens standardiserade ekonomiprocess för BTB vilket även inkluderar uppgifter kring ordermatchning och leveranskvittens. I arbetet ingår också att arbeta med intern kontroll inom ansvarsområdet och leasingavtal.

Som ekonomiadministratör inom intäktsprocessen och kundreskontra kommer du att arbeta med vår kundreskontra vilket innebär arbete med orderregistrering, krediteringar, fordringsbevakning, inkasso och utbetalningar av tillgodohavanden. I arbetet ingår att arbeta med stadens standardiserade ekonomiprocess för intäktsprocessen och utföra regelbundna kontroller för att säkra kvaliteten i förvaltningens arbete.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasieutbildning, gärna inom ekonomi. Relevant eftergymnasial utbildning är meriterande. Du har några års erfarenhet av att arbeta med leverantörsreskontra och/eller kundreskontra.

Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samtidigt som du inte lämnar någonting åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.

En grundläggande förutsättning för tjänsten är att din allmänna IT-kompetens är god och att du tycker att systemadministration är roligt. Du ska vilja ta ansvar för att stödja andra i att arbeta på ett sätt som gynnar organisationen och staden.

Vi söker dig som vill ta ett stort ansvar och utvecklas i din administratörsroll och som skulle känna dig bekväm med att vara den person som verksamheten i huvudsak vänder sig till när det gäller inköpsprocessen/leverantörsreskontra och intäktsprocessen/kundreskontra.

Erfarenhet av Visma Proceedo och/eller Unit4 BW Agresso är meriterande.

ÖVRIGT
Vi kommer att påbörja urval och kalla till intervjuer under ansökningstiden.

Vill du veta mer om stadsutvecklingen i Göteborg? Besök stadsutveckling.goteborg.se

Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024