OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet.
Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Härryda kommun är organiserad i en gemensam förvaltning där kommundirektören är chef. I förvaltningen finns tre stödfunktioner, personal och lön, utveckling samt ekonomi och upphandling. Tjänsten är placerad centralt på ekonomi- och upphandlings-funktionen.
ARBETSUPPGIFTER
Ekonomi och upphandlinsfunktionen arbetar med redovisning, budget, uppföljning, upphandling och finanshantering för hela kommunen. Sammanlagt är vi drygt 20 medarbetare.
Du kommer ingå i ett team om 6-7 personer som arbetar med löpande redovisning i form av in och utbetalningar, leverantörsreskontra, kundreskontra, kravverksamhet, systemförvaltning, bokslut, årsredovisning samt övriga förekommande redovisnings uppgifter.
Två tjänster är lediga varav den ena på grund av pensionering.
Ekonomiadministratör med inriktning leverantörsfakturahantering
• Huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för och hantera kommunens leverantörsfakturor inklusive utbetalningar. Hantera enhetens fakturor, avstämning av konton, registervård och hålla i internutbildningar.
Ekonomiadministratör med inriktning kundfakturahantering
• Huvudsakliga arbetsuppgifter för tjänsten är att ansvara för och hantera kommunens kundfakturor, autogiro och elektroniska fakturor. Hantera systemuppgifter som användarhantering och registervård. Vara beställare för funktionen, hantera fakturor samt fördela försäkringskostnader. I tjänsten ingår även att backa upp kollega med inbetalningar, återbetalningar och kravhantering mm.
Ge stöd och service till kommunens verksamheter inom området är en viktig del. Även externa kontakter förekommer med leverantörer och kunder.
Ytterligare sedvanliga arbetsuppgifter inom ekonomiområdet kan förekomma.
En översyn av enhetens processer pågår vilket kan medföra förändringar i arbetsuppgifterna.
Härryda kommun använder ekonomisystemet Raindance och debiteringssystemet Future. Ekonomiuppföljning sker i QlikView.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har KY utbildning med ekonomisk inriktning alternativt arbetslivserfarenhet som kan värderas likvärdigt. Du har praktisk erfarenhet av ekonomiadministration. Förutom att du har erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem är du duktig på Excel och är intresserad av helheten i ditt arbete. Du har ett intresse för bokföring, redovisning och ekonomifrågor.
Du är ansvarstagande, lösningsfokuserad, noggrann, strukturerad och har god förmåga att både samarbeta och arbeta självständigt. Viktiga egenskaper är att du är serviceinriktad och har ett gott bemötande. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av kommunal ekonomiadministration.
I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
I första hand ser vi att du söker tjänsten viavårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.