Ekonomiansvarig

Arbetsbeskrivning

Energikontorets verksamhet finansieras till största del via bidrag från EU-fonder och program, Tillväxtverket och Energimyndigheten. Att vi är bidragsfinansierade gör att det ställs extra höga krav på vår redovisning och ekonomiska uppföljning av våra projekt.
Vi söker nu en Ekonomiansvarig till vårt huvudkontor i Eskilstuna.
Rollen kommer att innefatta löpande bokföring, leverantörs- och kundreskontra, in- och utbetalningar, momsredovisning, månads- och årsbokslut, årsredovisning och fonderingar samt projektredovisning både internt och externt mot våra finansiärer.
Som ekonomiansvarig rapporterar du direkt till Vd. Du lägger bolagsövergripande budget och beräknar prognoser. Du förväntas även stötta våra projektledare i uppföljningen av deras pågående projekt genom månatliga projektavstämningar. Man ansvarar även för inkomstdeklaration vid bokslut och upprättande av årsbokslut.
Som ekonomiansvarig håller du kontakt med våra olika finansiärer och bidrar även med din kunskap i samband med de olika ansökningar vi lämnar in för kommande projekt.
Det är tidvis väldigt hög belastning på vår ekonomifunktion, framför allt i samband med våra månatliga projektredovisningar som ofta sammanfaller tidsmässigt. Vi söker därför en person som trivs med att jobba i högt tempo och som är van att skapa struktur och rutiner. Du tar ansvar och driver utvecklingen inom ditt eget ansvarsområde. Du bör även ha god samarbetsförmåga och trivas i en miljö med engagerade kollegor.
Att du har ett intresse för energi- och miljöfrågor ser vi som en självklarhet.
För att lyckas i rollen behöver du ha en högskoleutbildning inom ekonomi alternativt annan utbildning och arbetslivserfarenhet som vi anser likvärdig.
Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av ekonomisk redovisning av EU-finanserierad bidragsverksamhet.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och du kommer att vara stationerad vid vårt huvudkontor i Eskilstuna.
Krav
Högskoleutbildning inom ekonomi alternativt annan utbildning och erfarenhet som vi anser likvärdig.
Minst 3 års erfarenhet av löpande bokföringsarbete.
Mycket goda datorkunskaper
Mycket god svenska i tal och skrift.
God engelska i tal och skrift

Meriterande
Tidigare erfarenhet av EU-finansierad bidragsverksamhet.
Erfarenhet som controller

Varför ska du jobba hos oss?
Jo för att vi förändrar världen för framtida generationer. Vårt arbete stärker förutsättningarna för välinformerade beslut, hållbar energiomställning och positiv klimatutveckling.
För frågor kring denna rekrytering, kontakta rekryteringskonsult Sofie Skaränger på 0703-426600 eller via e-post sofie.skaranger@jobbet.se .
Sista ansökningsdag är 21 februari, men urval och intervjuer sker löpande så skicka gärna in din ansökan redan idag.
Om arbetsgivaren - Energikontoret i Mälardalen AB
Energikontoret i Mälardalen AB arbetar för en hållbar energiutveckling, effektivare energianvändning och ökad andel förnybar energi. Som ett av Sveriges 15 regionala energikontor driver vi verksamhet i Södermanlands län, Västmanlands län, Uppsala län och Region Gotland, och vi ägs till 100 procent av kommuner i regionen. I samverkan med myndigheter, lärosäten och näringsliv på lokal, regional, nationell och internationell nivå erbjuder vi stöd, kunskap och kompetens inom hållbar energiutveckling. Våra medarbetare drivs alla av en vilja att förändra världen för framtida generationer och påverka klimatomställningarna. Vi har kontor i Eskilstuna och Uppsala, med huvudkontor i Eskilstuna

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Energikontoret i Mälardalen AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 januari 2021
  • Ansök senast: 21 februari 2021

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024