Ekonomiansvarig

Arbetsbeskrivning

Kommun: Stockholm
Omfattning: Heltid
Varaktighet: 6 månader eller längre
Anställningsform: Tillsvidare- eller tidsbegränsad anställning
OM SVENSKA BRUKSHUNDKLUBBEN
Organisationen
Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation för aktiva hundägare, specialklubb i Svenska Kennelklubben och en frivillig försvarsorganisation. Våra huvudsakliga verksamhetsområden är utbildning, tävling, samhällsnyttiga hundar samt utveckling av mentalt och fysiskt sunda hundraser.
Vår verksamhet bedrivs i stor utsträckning av våra medlemmar för våra medlemmar på de lokala klubbarna. Brukshundklubbar finns i nästan alla Sveriges kommuner.
Vi har utbildat hundar och förare sedan 1918. Idag har organisationen ca 60 000 medlemmar, närmare 300 lokala klubbar runt om i landet, avelsansvar för ett tjugotal brukshundraser samt rekryterar och utbildar ekipage på uppdrag av myndigheter för att bidra till samhällsnyttan.
Som frivillig försvarsorganisation har vi idag uppdrag att rekrytera och utbilda hundar och personal till Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Kansliet
Totalt är vi cirka 20 personer på kansliet i Farsta som arbetar med en omfattande verksamhet. Det innebär att flexibilitet och öppenhet inför nya arbetsuppgifter och samarbete med kollegor ska falla sig naturligt.
Hundar är givetvis en naturlig del av vår vardag och får självklart följa med till jobbet. En bra arbetsmiljö är självklart för oss, vi har kollektivavtal och friskvårdsbidrag för alla anställda. Vi har flexibla arbetstider och möjlighet att delvis arbeta på distans. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Om jobbet
Vår Mimmi ska lämna oss efter många år av trogen tjänst och nu söker vi dig som vill efterträda henne. Så gillar du redovisning, analyser, budgetarbete och prognoser? Glittrar det lite extra i ögonen när bokslutet närmar sig? Tycker du, precis som vi, att hundar GÖR skillnad? Då är det kanske dig vi söker!
Vi tänker att du har flerårig erfarenhet av arbete med redovisning, bokföring, budget, analys och uppföljning inom ideellsektor. Du är van att driva processutveckling inom ekonomistyrning. Vi ser att du har erfarenhet av självständigt arbete och kan ta ansvar för ekonomiska processer från början till slut. Du navigerar världsvant i olika ekonomisystem och genom de ekonomiska flöden som uppstår vid integration med andra system.
En grundförutsättning för rollen är att du har ett intresse av att sätta dig in i verksamhetsfrågor ur ett ekonomiskt perspektiv. Du för dialog med ansvariga chefer, kollegor och externa samarbetspartners för att kontinuerligt utveckla och effektivisera verksamhetens ekonomiska flöden.
I dina arbetsuppgifter ingår också att ge konsultativt stöd till generalsekreterare, skattmästare och förbundsstyrelse, bereda budget, prognos, bokslut och rapporteringar, vilket innebär täta kontakter med verksamheten. Arbetet kräver således ett flexibelt arbetssätt och nära samverkan med övriga medarbetare. I rollen ingår även att hålla utbildningar av medarbetare inom ditt område.
Du kommer också att vara teamledare för en liten grupp medarbetare där du leder gruppen mot uppsatta mål.


KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har:
- relevant högskole-/universitetsexamen inom ekonomi eller motsvarande erfarenhet på annat sätt.
- praktisk erfarenhet att arbeta med bokföring, avstämningar av resultat- och balanskonton och bokslut.
- praktisk erfarenhet av verksamhetsuppföljning och analysarbete.
- Praktisk erfarenhet av budget- och prognosarbete
- Erfarenhet av skatte- och momsfrågor både inom föreningar men även i aktiebolag.
- God förmåga att sätta sig in i systemmiljöer som relaterar till ekonomiska flöden och en allmänt god IT-vana samt goda kunskaper i Office-paketet.
- god kommunikativ förmåga och är serviceinriktad i dialogen med företrädare för verksamheten och externa samarbetspartners


Meriterande
- Arbete i Visma och Navision
- Arbete i Power BI
- Praktisk erfarenhet av ekonomi, lagar och regler för ideellförening med servicebolag


OM DIG
Du är inkluderande och prestigelöst. Du bidrar till ett utvecklande arbetsklimat. Du är ansvarstagande, strategisk, strukturerad och förstår vikten av prioritering. Du arbetar gärna självständigt men ser samarbete som en förutsättning för att nå de bästa resultaten. Du är kommunikativ och kan, både muntligt och skriftligt, presentera ekonomiska frågeställningar på ett pedagogiskt sätt. Du trivs med att prata inför små och stora grupper och att möta människor på deras arena.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du behärskar svenska språket i tal och skrift.
Är du intresserad?
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, 6 månaders provanställning tillämpas.
Vi ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev som filer i PDF-format senast den 9 januari till rekrytering@brukshundklubben.se. Observera att vi endast tar emot ansökningar enligt ovan.
Vid frågor
Välkommen att kontakta oss på rekrytering@brukshundklubben.se så återkopplar vi.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Brukshundklubben FARSTA
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Postadress

Frykdalsbacken 20
FARSTA, 12321

Liknande jobb


1 november 2024