Ekonomiansvarig

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en kompetensdriven myndighet där engagerade medarbetare är den viktigaste resursen? Myndigheten för vård- och omsorgsanalys uppgift är att följa upp och analysera hälso- och sjukvården, tandvården och omsorgen ur ett patient-, brukar- och medborgarperspektiv. I dag arbetar cirka 50 personer på myndigheten, och kontoret finns i Stockholm.
Vi söker nu en utvecklingsinriktad ekonomiansvarig som vill arbeta brett med ekonomifrågor nära verksamhet, ledning och medarbetare i en mindre organisation, och bidra till myndighetens utveckling. Tjänsten är placerad i staben, vår administrativa avdelning, där de interna stödfunktionerna är samlade.
Om rollen
Som ekonomiansvarig arbetar du i en självständig och central roll i nära samarbete med stabschefen, myndighetens övriga chefer och ansvarigfunktioner på staben. Du arbetar brett mot hela myndigheten och stödjer verksamhet och ledning i ekonomiska frågor. Du är också föredragande i ekonomifrågor för myndighetens ledningsgrupp och styrelse.
Du ansvarar för budget, uppföljning och prognoser för hela myndigheten och en god intern styrning och kontroll av ekonomin. Du utvecklar och förvaltar de strukturer, processer, verktyg, styrdokument och rutiner som behövs för att säkerställa detta. Du arbetar med den löpande uppföljningen och ekonomihanteringen, fungerar som controller för projekten i vår analysverksamhet och ger stöd till cheferna i ekonomifrågor. Du ansvarar också för årsbokslut och resultatredovisning samt för att hålla ihop arbetet med årsredovisningen och kontakterna med revisorerna. Du arbetar även med den övergripande verksamhetsstyrningen och samordnar myndighetens verksamhetsplanering.
Vi köper ekonomi- och löneadministrativa tjänster från Statens servicecenter (SSC) och är så kallad fullservicekund hos dem. Det innebär att du arbetar i flera av de system som SSC tillhandahåller, såsom Agresso, Visma/Proceedo och Primula, och du ansvarar också för viss löpande redovisning och fakturahantering. Du ansvarar för kontakterna med SSC samt kravställer och följer upp den levererade kvaliteten på avtalade tjänster. I arbetsuppgifterna ingår också att hantera vissa avrop och inköp inom ekonomiområdet samt att ansvara för de avtalen och kontakterna med leverantörerna.
Vem är du?
Du har examen från universitet eller högskola med ekonomisk inriktning och flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från statlig eller annan offentlig verksamhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med ekonomistyrning i en mindre organisation med helhetsansvar för det ekonomiska området, inklusive budgetering, uppföljning, prognosarbete och arbete med de finansiella delarna i en årsredovisning, liksom erfarenhet av projektredovisning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av utvecklings- eller förändringsarbete, verksamhetsplanering, verksamhetslogik samt framtagande av mål för verksamheten och indikatorer för att följa upp effekter.
Vår verksamhet finansieras till övervägande del genom anslag, men vi får också bidrag från regeringen för vissa regeringsuppdrag. Du har god förståelse för villkoren för dessa olika finansieringskällor. Det är också meriterande om du har kunskaper om de systemstöd som SSC tillhandahåller till sina kundmyndigheter.
Som person är du strukturerad, kvalitetsmedveten, analytisk, ansvarstagande och självgående. Du vill bidra till att utveckla verksamheten inom ekonomiområdet. Du tar gärna egna initiativ och har förmåga och intresse för att självständigt driva såväl små som stora utvecklingsprojekt från start till mål. För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa goda relationer och att sätta dig in i myndighetens verksamhet och behov. Du behöver också ha god förmåga att växla mellan strategiskt och operativt arbete. Du är bra på att samarbeta med andra och har en god kommunikativ förmåga. Du är pedagogisk och kan anpassa din kommunikation till olika personer i verksamheten. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vad kan vi erbjuda?
Som ekonomiansvarig på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys får du möjlighet att bidra till utvecklingen i en mycket central funktion på myndigheten. Du är en del av en verksamhet som berör alla – vi tar fram policyrelevanta beslutsunderlag kring några av framtidens viktigaste välfärdsfrågor. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsmiljö och sitter i ljusa och trevliga lokaler i centrala Stockholm.
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm. Organisatoriskt sett är tjänsten placerad under stabschefen/chefsjuristen som lyder direkt under generaldirektören.
Så ansöker du
Din ansökan med ett personligt brev och cv ska vara inkommen till Vård- och omsorgsanalys senast den 16 januari, märkt med diarienummer 4771/2021. Du söker tjänsten genom att skicka den till registrator@vardanalys.se.
Kontakt
För frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Catarina Eklundh Ahlgren, stabschef/chefsjurist, 08-690 41 62, catarina.eklundh-ahlgren@vardanalys.se.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av Rebecca Wadell, HR-ansvarig, 08-690 41 04.
Fackliga kontaktpersoner för Saco är Eva Hagbjer, utredare, 08-690 41 37, och Sandra Rodin, kommunikatör, 08-690 41 77.

Sammanfattning

Postadress

DROTTNINGGATAN 89
STOCKHOLM, 10231

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024