Ekonomiansvarig

Ekonomiansvarig

Arbetsbeskrivning

Om oss
Wesslau Söderqvist är en av Sveriges större affärsjuridiska advokatbyråer med ca 100 medarbetare och med kontor i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Borås, Jönköping, Nässjö, Kalmar och Umeå. Vi samarbetar löpande med våra kollegor på de andra kontoren såväl i aktuella ärenden som genom kontorsöverskridande kompetensgrupper där vi utbyter erfarenheter och utvecklar våra kunskaper. Vårt mål är att uppnå största möjliga affärsnytta för våra klienter och det gör vi tillsammans med våra engagerade, innovativa och skickliga medarbetare.
Beskrivning av tjänsten
Tjänsten avser ekonomiansvarig för Helsingborgskontoret.
Vi vet att våra medarbetare är vår största tillgång. Därför vill vi ha kollegor som är engagerade, modiga och nyfikna. I gengäld får du möjlighet att utvecklas, med goda karriärvägar oavsett vilken roll du ser dig själv i på sikt.
Du kommer att sköta advokatbyråns egen ekonomi innefattande allt från bokföring till löneadministration. Avstämningsarbete och rapportering internt och centralt.
Du kommer att assistera och avlasta advokatbyråns konkursförvaltare med konkurshanteringen, vilket bl.a. innebär omhändertagande av digital bokföring från olika redovisningssystem, granskning av bokföring och därtill hörande utredningsarbete samt visst övrigt arbete av administrativ karaktär (t.ex. upprättande av konkursrelaterad dokumentation såsom konkursbouppteckningar).
Du kommer också att ansvara för den administrativa hanteringen av lönegarantier i konkurser vilket bl.a. innefattar beräkningar av anställdas rätt till ersättning från den statliga lönegarantin.
Övriga arbetsuppgifter av administrativ karaktär kommer också att innefattas i tjänsten.
Vi arbetar för närvarande i redovisningssystemet Klartext som är anpassat för advokatverksamhet.
Dina kvalifikationer
Du ska ha god erfarenhet av samtliga delar hänförliga till att sköta ett bolags ekonomi och bokföring.
Eftersom arbetet i konkurserna kommer att innefatta arbete i många olika bokföringssystem (både när bokföring ska omhändertas och granskas) är det en fördel om du har erfarenhet från flera olika system (t.ex. Fortnox och Visma) och deras uppbyggnad.
För att kunna hantera arbetet med lönegarantier krävs det att du har erfarenhet från löneadministration.
Tjänsten kräver en ansvarsfull, noggrann och strukturerad person. Du bör vara serviceinriktad, kommunikativ och ha lätt för att samarbeta. Du tar egna initiativ och ser en möjlighet i att utvecklas inom nya områden. Du är inte rädd för att ta dig an saker som du tidigare inte har arbetat med utan har ett stort mått av nyfikenhet och en vilja att lära dig nya saker. På en advokatbyrå är den ena dagen aldrig den andra lik.
Vad vi kan erbjuda dig
Vi har gjort upp med gamla föreställningar om hur advokatbyråer borde vara – både vad gäller strukturen på vår verksamhet och kraven på våra medarbetare. Vi ställer höga krav på kompetens, arbetskapacitet och engagemang men för oss är det lika viktigt att vi har kul tillsammans och att våra medarbetare trivs på arbetet. Det är under dessa förutsättningar som vi kan leverera bäst resultat till våra klienter.
Vi ser fram emot att få välkomna en ny kollega till vårt kontor i Helsingborg och vi tror på ett för båda parter givande och långsiktigt samarbete. Det råder en familjär stämning hos oss och vi är måna om att alla ska känna arbetsglädje och trivsel, såväl i arbetet som på det sociala planet. Vi har sedan två år tillbaka nya fina kontorsytor högst upp i Prismahuset i Oceanhamnen där vi dagligen får möjligheten att njuta av utsikten över sundet vilket också bidrar till en härlig arbetsmiljö.
Ansökan
Ansökan skickas till skane@wsa.se senast den 29 februari 2024, observera dock att inkommande ansökningar hanteras löpande.
Du är välkommen att kontakta advokat Petra Loodberg på 042- 453 79 00 alternativt petra.loodberg@wsa.se om du har några frågor om tjänsten.
Förslag på anställningsstart är den 1 mars eller annan tidpunkt efter överenskommelse.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024