OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Lockas du av en bred ekonomiroll på en statlig myndighet i Uppsala, som bedriver forskning på arbetsmarknadsområdet med nära koppling till universitetet? Önskar du en nyckelroll med ansvar för ekonomifrågor? Som ekonomiansvarig på IFAU arbetar du i nära samarbete med administrativ chef och blir en del av en sammansvetsad grupp på den administrativa avdelningen.
IFAU - Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering - är ett statligt forskningsinstitut med cirka 45 anställda. Institutet har en nära koppling till Uppsala universitet och en stark forskarmiljö. IFAU utvärderar arbetsmarknadspolitik, utbildningspolitik och socialförsäkringspolitik samt genomför studier av arbetsmarknadens funktionssätt. IFAU bidrar med ny och värdefull kunskap och ambitionen är att skapa bästa möjliga kunskapsunderlag för den politik som direkt eller indirekt berör våra forskningsområden.
Ansvarsområden
Som ekonomiansvarig kommer du i dialog med våra forskare planera användning av externa forskningsanslag samt redovisa forskningsanslag gentemot forskningsfinansiärer. Du har ett nära samarbete med Statens Service Center (SSC) där uppföljning och kontroll ingår som en naturlig del. Du ansvarar för budget och prognos, analyserar och rapporterar utfall samt arbetar med årsredovisning och årsbokslut. Vidare deltar du i rapportering till myndigheter såsom Ekonomistyrningsverket och departement inklusive uppföljning. I arbetsuppgifterna ingår hantering av leverantörsfakturor samt att stötta vid upphandlingar. Vidare har du ansvar för utveckling av processer och rutiner för att åstadkomma effektiviseringar. I rollen ingår även kontakt med externa parter såsom Riksrevisionen och Vetenskapsrådet. Du arbetar med löpande planering och prioritering utifrån årliga planer för verksamheten samt är ett stöd i ekonomiska frågor till myndighetens ledningsgrupp samt forskare, exempelvis i fråga om projektredovisning.
Ansvarsområden och arbetsuppgifter
Budget, prognos, analysera och rapportera utfall
Årsredovisning och årsbokslut
I dialog med våra forskare planera användning av externa forskningsanslag samt redovisa forskningsanslag gentemot forskningsfinansiärer
Samarbete med Statens Service Center (SSC) inkl uppföljning och kontroll
Hantering av leverantörsfakturor
Stötta vid upphandlingar
Utveckla processer och rutiner för att åstadkomma effektiviseringar
Kontakt med externa parter såsom Riksrevisionen och Vetenskapsrådet
Löpande planering och prioritering utifrån årliga planer för verksamheten
Delta i myndighetsrapportering/uppföljningen
Stöd i ekonomiska frågor till myndighetens ledningsgrupp och forskare
Bistå vid redovisningsfrågor avseende ex projektredovisning
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utbildning i ekonomi på universitet/högskolenivå eller motsvarande. Du har minst tre års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av en liknande verksamhet, arbete med ekonomi på statlig myndighet eller statlig redovisning. Har du dessutom erfarenhet av flerfinansierad verksamhet samt utveckling av processer och rutiner så är det en fördel. Rollen är kommunikativ och det är viktigt att du är pedagogisk och behärskar svenska obehindrat i tal och skrift. Du har goda Excelkunskaper och har du erfarenhet av de system som vi jobbar i: Agresso/Unit4, Episerver, Platina, så är det meriterande.
För att lyckas i rollen är du strategisk och har ett proaktivt förhållningssätt. Du är strukturerad och noggrann och trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Vidare har du förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter och se såväl detaljer som helheten för verksamheten.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2022-06-22, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt. Vi ser gärna att du kan påbörja anställningen så snart som möjligt efter sommaren.
Omfattning: Heltid, tillsvidareanställning
För information: I denna rekrytering samarbetar IFAU med Randstad Finance. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Kristina Rostedt, kristina.rostedt@randstad.se, 070-146 41 85 om du har frågor. Ansökan sker på www.randstad.se
Övrigt: Efter avslutad rekrytering kommer IFAU att få en förteckning över samtliga sökanden samt alla deras ansökningshandlingar. IFAU är därmed personuppgiftsansvarig för dessa överlämnade uppgifter. IFAU gallrar sedan dessa uppgifter två år efter avslutad rekryteringsprocess. IFAU är en statlig myndighet och ansökningshandlingar är därför offentliga allmänna handlingar.
Om företaget
Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) är ett statligt forskningsinstitut.
Vi forskar om arbetsmarknads-, utbildnings- och socialförsäkringsfrågor. IFAU:s särskilda kompetens är kvantitativa effektstudier baserade på registerdata.
IFAU:s vetenskapliga råd delar ut forskningsbidrag varje år i november.
Vår ambition är att skapa bästa möjliga kunskapsunderlag för den politik som direkt eller indirekt berör våra forskningsområden. Det sker både genom direkta utvärderingar av enskilda insatser, och genom att studera det större sammanhanget och förutsättningarna för utvecklingen inom de områden som IFAU:s uppdrag omfattar. Vi arbetar också med metodutveckling.
IFAU vill bidra med ny och värdefull kunskap. De flesta av våra forskningsprojekt är egeninitierade och väljs utifrån kunskapsläge, utvärderingsbarhet och frågans vikt. Ibland får vi även uppdrag från regeringen.
IFAU ger både ut svenska rapporter och working papers på engelska.
https://www.ifau.se/
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044