Ekonomiansvarig till Iris Hjälpmedel

Arbetsbeskrivning

Vi söker vi nu en självständig ekonomiansvarig med erfarenhet av redovisning från reskontra till bokslut och rapportering. I rollen arbetar du med löpande redovisning och är ett bollplank till VD. Vi är i en digitaliseringsresa vilket innebär att du även kommer att vara involverad i utveckling och förbättring av processer. Du verkar med många kontaktytor inom vår organisation och med stor möjlighet att kunna driva och påverka ditt arbete. Iris Hjälpmedel ingår i Indutrade, en börsnoterad koncern, vilket ställer krav på kvalitén i redovisningen och på snabba månadsbokslut.

Du kommer att vara ensam i din roll inom ekonomi men ha ett nära samarbete med övriga på bolaget samt ha kontaktytor med andra ekonomer inom koncernen.  I din roll rapporterar du direkt till VD. Vi är 8 medarbetare inom Iris Hjälpmedel. Vi värnar varandra och värdesätter samarbete och god kollegialitet. Din placering kommer att vara i Enskede, nära tunnelbanestationen.

Dina ansvarsområden

·      Hantera bolagets ekonomi, från all bokföring till att förbereda bokslut

·      Arbeta med periodiseringar, reserveringar och lagerredovisning

·      Stötta berörd personal vad avser arbetet med lagertransaktioner och inventeringar

·      Rapportera moms, arbetsgivaravgifter, skatt

·      Hantera kund- och leverantörsreskontra inklusive kreditbevakning

·      Göra bankavstämningar och registrera bankbetalningar och -filer

·      Ha kunskap om kapitalbindning och konsekvenserna av ett förbättrat/försämrat kassaflöde

·      Förbereda årsredovisning och inkomstdeklaration, kontakt med bolagets revisorer

·      Förbereda interna resultat- och lönsamhetsrapporter till VD, ledningsgrupp och styrelse

·     Rapporter till och avstämningar med Indutrade

Din profil

För att lyckas och vara framgångsrik i rollen som ekonomiansvarig har du sannolikt en akademisk utbildning inom ekonomi eller likvärdig utbildning samt flerårig erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete. Du har självständigt arbetat med hela bokslutsprocessen. Har du erfarenhet av fler områden inom ekonomi är det meriterande. Vi använder affärssystemet Visma.net och har du erfarenhet av det är det bra, men dock inget krav.

Du har en mycket god förmåga att navigera i digitala system (Office 365) samt gillar att vara med på en digitaliseringsresa. Goda språkkunskaper i både svenska och engelska är nödvändiga.

Vi söker dig som är en strukturerad, omtänksam och serviceinriktad person. Du har förmågan att ta initiativ inom ditt arbete och har ett stort intresse för att hålla dig uppdaterad med regler och nyheter inom ditt område. Du är trygg som person och trivs med att jobba i en föränderlig miljö. För oss är det viktigt att du i din planering har en förmåga att ta hänsyn till såväl helheten som detaljer.

Du är en person som kan anpassa din kommunikation efter den du talar med och som uppskattar att samverka med andra samt dela med dig av din information och expertis för att nå önskade resultat. Vi uppskattar en kollega som vill bidra till vår organisation med hög kompetens, och till ett gott och balanserat arbetsklimat. Detta är en deltidtjänst på 80% med start enligt överenskommelse men arbetstiden kan diskuteras om du har andra önskemål.

Om Iris Hjälpmedel

Iris Hjälpmedel AB är ett privatägt aktiebolag. Bolaget ägs av Indutrade AB vilken är en svensk, börsnoterad industrikoncern som består av drygt 200 bolag i fler än 30 länder. Koncernens strategi är baserad på decentralisering av beslutsfattande och ansvar, vilket alltså betyder att Iris är fristående från övriga bolag i koncernen. Iris har idag åtta anställda och alla rapporterar direkt till VD.

Iris Hjälpmedel är ett företag med säte i Stockholm. Vi har levererat hjälpmedel sedan 1950-talet. Vi har teknisk och pedagogisk kompetens inom synhjälpmedel. Varje dag står vissa individer och grupper i vårt land inför nya utmaningar. Både i stort och smått. För vår del handlar det om att arbeta engagerat för ett öppnare samhälle med ökad tillgänglighet för alla. Det gör vi genom att varje dag utveckla och tillhandahålla en rad snillrika produkter och tjänster och som kan komma dig, ditt företag eller din organisation väl till pass.

Nyfiken på att veta mer?

I den här rekryteringen samarbetar Iris med EQonomy/Wise Professionals. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV och du får då svara på några korta frågor. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Andreas Larsson på andreas.larsson@wise.se. Vi kommer arbeta med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan om rollen känns rätt för dig! Vi värnar om din integritet och behandlar allas personuppgifter enligt GDPR förordningen (läs mer här). Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EQonomy
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 november 2021
  • Ansök senast: 28 november 2021

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024