OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Musikverket är en expertmyndighet som har till uppgift att dokumentera, bevara, främja, bygga upp kunskap om och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv. Myndigheten har också till uppdrag att främja ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. I Musikverket ingår Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion EMS, Svenskt visarkiv, Musik- och teaterbiblioteket, Caprice Records samt en administrativ stab och en kommunikationsstab. Mer om Musikverket.
Vill du driva och utveckla ekonomienheten för Musikverket med ansvar för myndighetens redovisning och externa ekonomiska rapportering? Här ligger fokus på att operativt leda arbetet med budget, utfall, uppföljning, måluppfyllelse och återrapportering av anslag. Ett utmärkt uppdrag för dig som vill jobba verksamhetsnära på en myndighet med ekonomi i ett brett perspektiv!
Du erbjuds
• Stor frihet att ta ansvar för att driva ekonomienheten på bästa sätt.
• Vara en del av myndigheten Musikverket som är ett center för kulturarv och kulturliv inom musik, teater och dans med en rad spännande verksamhetsområden inom området.
• Musikverket är en jämställdhetsintegrerad myndighet med ett jämställdhets- och normkritiskt perspektiv i hela sin verksamhet.
Dina ansvarsområden
• Övergripande ansvar för myndighetens redovisning och externa ekonomiska rapportering
• Ansvara för ledning av det operativa arbetet inom ekonomienheten
• Att praktiskt leda myndighetens budgetarbete och löpande följa upp verksamheten utifrån budget, utfall, måluppfyllelse och Musikverkets återrapporteringskrav
• Att utveckla myndighetens rutiner för verksamhetsuppföljning inklusive riskanalys, kontroll och styrning
• Att aktivt stödja verksamhetsansvariga chefer i utvecklingen av en förbättrad målstyrning för myndigheten
• Övergripande ansvar för ekonomi- och återrapporteringsdelar i myndighetens årsredovisning
• Att i samarbete med kollegor inom administrativa staben fortsätta utvecklingen av enhetliga och effektiva ekonomiska och administrativa rutiner kopplade till myndighetens system
• Internt stöd i samband med upphandling
• Systemansvar för ekonomisystem (Unit4/Agresso) samt för planerings- och uppföljningsverktyget Stratsys.
Värt att veta
Ekonomiansvarig utgör tillsammans med ekonomihandläggaren ekonomifunktionen på Musikverket. Ekonomienheten ingår i den administrativa staben tillsammans med IT, HR, registratur/verksarkiv och lokaler/kontorsservice. Din huvudsakliga arbetsplats är kontoret på Musikverket, Sibyllegatan. Några av Musikverkets verksamhetsområden finns på andra adresser, vilket innebär att visst arbete sker på Tegeluddsvägen och Söder Mälarstrand. Musikverket har ca 80 anställda.
Dina kvalifikationer
• Relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi
• Flerårig erfarenhet från bokslut, årsredovisning och uppföljning/controlling i ansvarsroll inom offentlig verksamhet
• Det är meriterande med erfarenhet och kunskap i den statliga redovisningsmodellen och rapportering i statens koncernrapporteringssystem Hermes, ekonomisystemet Unit4 (Agresso) samt planerings- och uppföljningsverktyget Stratsys
Som person är du noggrann, analytisk och du har lätt för att skapa dig en god uppfattning om verksamheten bakom siffrorna. Självständigt arbete, där du har möjlighet att påverka och utveckla ditt ansvarsområde, är något du trivs med och stimuleras av. Du har en pedagogisk förmåga som underlättar gott samarbete med många olika interna kontakter. Då arbetstakten tidvis är hög är det viktigt att du kan organisera ditt arbete och vid behov prioritera.
Anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med tillträde 1 mars eller enligt överenskommelse.
Nästa steg
Tillsättningen sker i samarbete med Signpost. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan!
Registrera in din ansökan via knappen ”Ansök” längst ner i annonsen på Musikverkets hemsida under lediga tjänster (https://musikverket.se/lediga-tjanster/). Sista ansökningsdag är 6 november.
Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Detta inkluderar kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive sökandes kompetens i förhållande till kravprofilen.
Vill du veta mer innan du söker kan du höra av dig till rekryteringskonsult Helena Björk på 070-951 35 69 eller helena.bjork@signpost.se alternativt till Stina Nord på 073-6545257 eller stina.nord@signpost.se.
Facklig kontaktperson för SACO är Anna Björk som nås på 08-519 554 78 eller anna.bjork@musikverket.se.
Vi ser fram emot att få kontakt med dig!