OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en ekonomiansvarig med bred erfarenhet av redovisning och ekonomistyrning? Vill du tillhöra en kunskapsintensiv verksamhet med en kultur som bygger på arbetsglädje, stolthet, engagemang och som möjliggör en balans i livet?
Sobona erbjuder en trivsam arbetsplats full av möjligheter och en roll där du blir en nyckelperson i arbetet att utveckla våra ekonomiprocesser.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om Sobona
Sobona tecknar kollektivavtal, stödjer medlemmarna i arbetsgivarfrågor och opinionsbildar för att stärka de kommunala företagen. Vi bidrar till att medlemmarna blir mer attraktiva arbetsgivare och får de bästa förutsättningarna för att skapa affärsmässig samhällsnytta. Vår vision är ett hållbart samhälle präglat av utveckling och tillit. Vi är 36 medarbetare som tillsammans skapar medlemsnytta varje dag.
Ditt nya uppdrag innebär ansvar för:
Som ekonomiansvarig har du ett övergripande ansvar för ekonomifunktionen som består av dig samt en ekonomiassistent på deltid. Ni ingår i funktionen för administration och ekonomi tillsammans med fem kompetenta och serviceinriktade administratörer och en chef.
Det innebär att du bl.a. ansvarar för:
* Den legala redovisningen och tillhörande rapportering
* Företagets kapitalförvaltning i sin helhet
* Momshantering och uppbördsdeklarationer
* Upprättande av månad- tertial- och årsbokslut
* Sammanställa årsbudget med månatlig budgetuppföljning samt löpande bistå verksamheten med olika prognoser
* Löpande analys av verksamheten ur ett lönsamhets- och kostnadsperspektiv
* Inkomstdeklarationer och skattefrågor
* Upprättande av årsredovisning
* Samtliga kontakter med bank, försäkringsbolag, revisorer, juridiska rådgivare, personalsupport och lönekontor m fl.
* Du tillsammans med VD föredrar det ekonomiska för Styrelsen tertialsvis
* Att driva, koordinera och utveckla rutiner och processer löpnade
Idag arbetar vi i Visma, Proceedo och InExchange samt CRM-Lime men till hösten står vi inför en upphandling av nytt ekonomisystem, där du har en nyckelroll. Lönehanteringen är outsourcad.
Vem är du?
Vi söker dig som har stor erfarenhet av att självständigt ansvara för upprättandet av verksamhetens redovisning och ekonomiuppföljning. Som person tar du egna initiativ, är självledande och arbetar strukturerat och målmedvetet. Du har lätt för att skapa relationer, trivs i samarbete med andra där man tillsammans driver arbetet framåt. Att utveckla processer och föreslå förbättringar ligger dig varmt om hjärtat. Fokus ligger på framtiden, att stötta ledningen med väl underbyggda analyser och överskådliga presentationer för att nå de strategiska målen.
Vi erbjuder:
Vi erbjuder dig en trevlig och utvecklande arbetsplats med placering i fina lokaler nära Slussen. Då vi är inne i en utvecklingsfas förväntas du vara med och påverka och utveckla nya arbetsformer och processer. Hos oss får du arbeta nära verksamheten och vara med på resan med att fortsätta att spetsa vårt erbjudande utifrån en redan tydlig strategi. Förutom goda anställningsförmåner erbjuder vi ett arbete som kännetecknas av hög grad av eget ansvar, mandat och ledarskap samt fokus på utveckling av kunskap och kompetens. Vi som jobbar på Sobona drivs av engagemang, nyfikenhet samt goda samarbeten och relationer. Då vår nuvarande Senior advisor inom ekonomifunktionen ska trappa ner och gå i pension i slutet av året ser vi fram mot att få förstärka vårt team med en ny kollega så tveka inte att skicka din ansökan!
Mer om tjänsten
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells. För frågor om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta ansvariga rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen 070-3771413, jeanette.vanderhagen@jeffersonwells.se
Urval sker löpande, senaste ansökningsdag är den 31 maj 2023