Ekonomiansvarig till Stena Metal International

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi efter dig som är redo att accelerera din karriär inom ekonomi. Som ekonomiansvarig hos Stena Metal International blir du del av en väletablerad internationell koncern där fokus ligger vid att möta framtidens utmaningar med nya, hållbara lösningar. Här tillåts du successivt växa in i rollen och organisationen vid sidan av nuvarande CFO, för att på sikt axla en ledande roll för ekonomifunktionen. Du kommer vara en viktig del i utformning och implementation av organisationens framtida affärssystem.

Om företaget & teamet

Stena Metal International (SMI) är Stena Recycling koncernens försäljningsbolag av de egna insamlade och bearbetade volymerna av järn-, metall- och rostfritt skrot. Att bli en del av Stena Metal innebär att du får vara med och skapa en hållbar framtid med fokus på utveckling av den cirkulära ekonomin. Förmågan till omtanke är det som präglar och förenar verksamheten i alla led. Samarbete, enkelhet, trygghet och utveckling är således centrala delar i kulturen.

På SMI får du drygt 40 kollegor som arbetar i olika funktioner. Ekonomiavdelningen består idag av CFO, en redovisningsansvarig, en redovisningsekonom samt en controller. I nära samarbete ansvarar ni för uppföljning, redovisning och rapportering av verksamhetens finansiella resultat. Ni får även en central roll i rådgivning gentemot försäljning- och sales supportavdelningen i frågor rörande exempelvis fakturor, betalningar och reklamationer.

Ledarskapet hos rapporterande chef (CFO) präglas av frihet under stort eget ansvar där ni, utöver att följa ett generellt onboardingprogram, tillsammans kommer utforma en plan kopplat till din utveckling i rollen. Då organisationen och dess processer är komplexa förväntas du vara nyfiken, ödmjuk och hantera ditt arbete med stor noggrannhet. Detta innefattar även en förväntan om öppenhet inför interna samarbeten, såväl inom som utanför teamet.

Om rollen

Rollen som ekonomiansvarig innefattar arbete med helheten inom ekonomi. Du kommer således hantera en höjd av frågor, processer och problem. Nedan följer exempel på arbetsuppgifter:

Upprättande av månads-, kvartals- samt årsbokslut.
Rapportering till koncernnivå.
Löpande ekonomisk uppföljning, inkl. riskhantering.
Förbereda material och underlag till bolagsstyrelsen.
Ha kontakt med bolagets revisorer, banker, kreditförsäkringsbolag, skattemyndighet samt andra intressenter.
Stötta försäljning- och sales supportavdelningen i rapporter, dokumentation, uppföljning & problemlösning.
Aktivt delta samt bidra i byte av affärssystem.

Om dig

Vi söker dig som har påbörjat din karriär inom ekonomi och hittills hunnit skapa dig en förståelse för komplexa ekonomiska strukturer och transaktioner. Du förstår således sambandet mellan orsak och verkan, och har inga svårigheter för att hantera och arbeta med/i olika ekonomiska system. Din framtida ambition är att axla en roll som CFO, samtidigt som du har en stor ödmjukhet inför vad som finns kvar att lära.

Du har en universitetsexamen inom ekonomi.
Du har minst tre års relevant arbetslivserfarenhet, där en revisorsbakgrund är meriterande. Det är även fördelaktigt om du har arbetat i en verksamhetsnära/konsulterande roll och på så vis sett hur olika funktioner och processer samspelar.
Du har god erfarenhet samt ett stort intresse för system och analysverktyg, inkluderat mycket god kunskap i Officepaketet. Kunskap i Navision är meriterande.
Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift.


Som person är du mycket noggrann och analytisk. Du lämnar således inget till slumpen och har alltid ett öga för eventuella avvikelser i resultat och underlag. Detta innebär att du även förväntas vara initiativtagande, ansvarstagande och nyfiken när det kommer till att finna lösningar och möjligheter i processer samt system. Vidare ligger stort fokus vid din samarbetsförmåga. Då ekonomiavdelningen har en verksamhetsnära roll förväntas du arbeta bra och flexibelt med andra människor, agera lyhört samt utveckla relationer – både inom och utanför avdelningen.

Om anställningen

Detta är ett rekryteringsuppdrag där OIO sköter rekryteringsprocessen. Du blir således anställd direkt hos Stena Metal International. Samtliga anställningsvillkor diskuteras och förhandlas mellan slutkandidat och rekryterande chef. Marknadsmässiga villkor tillämpas.

Under rekryteringsprocessens kommer psykometriska tester samt bakgrundskontroller genomföras.

Övrig info
Omfattning: Heltid, kontorstider med möjlighet till delvis arbete på distans.
Start: Enligt överenskommelse
Placering: Göteborg
Kontaktperson: Armin Rizvanovic


Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen.

Om OIO

Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: OIO - Göteborg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 september 2022
  • Ansök senast: 30 november 2022

Liknande jobb


1 november 2024