Ekonomiassistent

Ekonomiassistent

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Som ekonomiassistent kommer du att arbeta tillsammans med fyra medarbetare och tillhöra redovisningsenheten. Redovisningsenheten utgör tillsammans med enheterna upphandling och ledningsstöd kommunens ekonomiavdelning som leds av ekonomidirektören. Redovisningsenheten hanterar kommunens centrala redovisning, bokslut och årsredovisning, samt är systemägare för kommunens affärssystem Unit4.

Vi arbetar för att tillsammans utveckla och förstärka kommunens redovisningsprocesser och vi är stolta över den kvalitet och service vi levererar till våra kollegor såväl som till kommunens invånare. Vi trivs tillsammans och stöttar varandra och vi arbetar under stor eget ansvar. Nu vill vi välkomna dig till vår enhet!

Ditt nya jobb 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av leverantörsreskontra och utbetalningar, fakturering, kundreskontra och inbetalningar, daglig bokföring av banktransaktioner, hantering av utlägg och löpande redovisning. Vid månadsbokslut hjälper du till med avskrivningar, periodiseringar och avstämningar. Gillar du att arbeta brett inom redovisningsområdet så kommer du att trivas i rollen.

Kommunen har många olika verksamheter och därmed flera system anpassade för specifika ändamål. Vårt affärssystem fungerar som nav för all redovisningsrelaterad data. Vi importerar/exporterar dagligen filer i affärssystemet och i dina arbetsuppgifter ingår att behandla de poster som hamnar i felunderhållet och behöver manuell hantering. Tidigare vana från andra system, grundläggande IT-kunskaper och lite nyfikenhet på vad digitalisering kan göra för redovisningsprocesserna är en fördel i arbetet.

Som ekonomiassistent arbetar du även med vår ekonomisupport som tar emot frågor via telefon och mejl. Ekonomisupporten hjälper kommuninvånare med deras frågor, hanterar offentliga förfrågningar och hjälper kommunens medarbetare med redovisningsfrågor och med användarsupport i Unit4. Därför är det viktigt att du trivs du med många kontakter, har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och att du gillar att ge andra service.

Vi samverkar med andra enheter och avdelningar. Bland annat med upphandling- och inköpsenheten gällande inköp och leverantörer, med förvaltningarnas controllers kring redovisning och bokslut, och med HR och digitaliseringsavdelningen. Dessutom har vi löpande kontakt med våra systemleverantörer. Tillsammans vill vi förbättra och utveckla våra redovisningsprocesser och arbetsmetoder vilket gör att ett proaktivt och förändringsbenäget förhållningssätt är en viktig personlig kompetens i den här rollen.

Din profil


• Arbetat som ekonomiassistent.
• Gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning eller likvärdigt, gärna eftergymnasial utbildning inom ekonomi och redovisning.
• Tidigare arbetat med leverantörsreskontra, kundreskontra, fakturering, löpande redovisning och avstämningar.
• Tidigare erfarenhet från roller som innehållit arbetsuppgifter såsom support, kundservice och liknande.
• Önskvärt är kunskaper i Unit4.

 

Anställningens omfattning: Heltid, 100 % 

Anställningsform: Tillsvidare.

Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag: 2022-02-25

 

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2022
  • Ansök senast: 25 februari 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


20 december 2024