Ekonomiassistent

Ekonomiassistent

Arbetsbeskrivning

Utvecklingsorienterad ekonomiassistent
Är du utbildad ekonom och en ansvarsfull och kommunikativ teamspelare som har initiativförmåga och kan tänka analytiskt? Drivs av ständiga förbättringar och gillar att skapa ordning och reda? Vill du att ditt nästa steg ska vara på en resa med att skapa effektiva och smarta processer? Då kan det här vara en roll för dig!

Din dag på jobbet
I Södertälje kommun har vi samlat alla resurser och all kompetens för redovisning och ekonomiadministration i en central enhet under namnet Redovisning & Ekonomisupport. Vi har till uppgift att styra, stötta och samordna i ekonomi till hela den kommunala organisationen. Vi ger stöd till resultatenhetschefer, personal i verksamheten, kontorschefer och kommunledning.
Vi jobbar inom hela redovisningsområdet, från kvalificerade analyser och bokslut till systemstöd och ekonomiadministrativa rutiner. Vårt fokus ligger på utveckling av processerna genom effektivt systemstöd och standardiserade rutiner. En viktig framgångsfaktor är utbildning och information till chefer och personal i verksamheten. Vi samarbetar också med Telge Koncernen för att utveckla gemensamma processer.
Vi söker förstärkning till både kund- och leverantörsreskontra. Rätt person ser vi växer med uppgifterna och utvecklas och hjälper till med andra uppdrag och processer.
Arbetet som ekonomiassistent hos oss kan innebär att du är ett stöd för verksamheterna och enheten inom våra flöden inom försäljning- och inköpsprocessen.
Uppgifter som kan förekomma är bl.a. inom kund- och levreskontra, kravhantering, in- och utbetalningar. Ge support (svar, felsökning och korrigera) till användare vid frågor om kund-, lev- och inköpsfakturor, rekvisitioner och inköps order. Vi ser över våra arbetsprocesser, rutiner och har nyligen implementerat ett nytt e-handel och ekonomisystem ERP (Agresso).  Hantera prislistor och skapa beställningsformulär.

Vem är du?
Krav:
- Du har relevant utbildning i redovisning, har tex studerat ekonomi på högskola, universitet eller motsvarande KY-utbildning
- Du har erfarenhet av ekonomirelaterade arbetsuppgifter sedan tidigare
- Du har goda kunskaper i Officepaketet
- Du behärskar svenska både i tal och skrift
Meriterande:
- Erfarenhet av ERPs (f.d Agresso) driftad molnlösning (webbgränssnittet)
- IT intresse
- Erfarenhet inom offentlig-kommunal sektor
- Andra språkkunskaper förutom svenska
Personliga egenskaper:
I den här rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper. Vi är intresserade av dig som har ett eget driv och som har förmågan att se helheten. Du är utvecklingsinriktad, effektiv och strukturerad. Då rollen innebär många kontakter är förmågan att samarbete och skapa goda relationer viktigt.

Vi erbjuder dig
Här finns goda utvecklingsmöjligheter för dig som vill lära dig om ekonomiarbete inom offentlig sektor.
Som medarbetare i Södertälje kommun erbjuds du friskvårdspeng samt möjlighet att växla in semesterdagstillägget till flera lediga dagar. Du erbjuds även årsarbetstid, vilket innebär att du i den mån verksamheten tillåter, kan styra din egen arbetstid.

Välkommen till oss!
Redovisning och Ekonomisupport består idag av 23 medarbetare med olika kompetenser. Vi är en stödfunktion som tillhandahåller systemstöd och expertis till alla kommunens verksamheter. Vi sitter centralt i moderna lokaler i Södertälje stadshus med goda kommunikationer och nära till pendeltågsstationen o
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 maj 2022
  • Ansök senast: 23 maj 2022

Liknande jobb


21 november 2024