OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om.
ARBETSUPPGIFTER
Lokalförvaltningen har ett brett förvaltningsuppdrag och en omsättning närmare 3,3 miljarder kronor. Ekonomiavdelningen är förvaltningens stödjande och styrande funktion inom ekonomifrågor och avdelningen arbetar aktivt med att bidra till mer resurseffektiva processer. Avdelningen är fördelad på två enheter efter kompetensområde: Drift-och verksamhetsekonomi samt Investerings-och hyresekonomi. Utöver att vara en av förvaltningarna som ingår i förändringsarbetet Ny organisation för stadsutveckling har vi även nyligen infört en självkostnadshyra för våra hyresgäster. Det är en spännande tid att arbeta inom vår förvaltning där fokus på ekonomifrågorna inom stadsutvecklingen blir allt större.
Enheten för Drift- och verksamhetsekonomi söker nu en ekonomiassistent. Som ekonomiassistent hos drift-och verksamhetsekonomi arbetar du huvudsakligen med:
- kund- och leverantörsreskontra
- intern- och extern fakturering
- förvaltningens fakturasystem Proceedo
- kontoavstämningar
- interna kontroller
- bokslutsarbete (månads-, delårs- och årsbokslut)
- stöd i ekonomifrågor för såväl den interna verksamheten som för externa motparter
Vårt uppdrag är att stödja chefer och verksamhetsansvariga i ekonomifrågor och se till att säkerställa en hög kvalitet på redovisningen. Vi ser att du är en person som bidrar till enhetens uppdrag genom att aktivt arbeta för att kvalitetssäkra förvaltningens redovisning och interna kontroller. Ett uppdrag som kommer att bli extra viktigt i samband med årsskiftet. Lokalförvaltningen är en av de fem förvaltningar som ingår i omorganisationen Ny organisation för stadsutveckling där fem förvaltningar ska bli fyra. Lokalförvaltningens uppdrag kommer till stor del att övergå till den nya förvaltningen för Stadsfastigheter. Utöver nuvarande Lokalförvaltningen kommer Stadsfastighetsförvaltningen även att ta över ett fastighetsbestånd som skiljer sig från det som Lokalförvaltningen tidigare hanterat. Som ekonomiassistent kommer du ha en viktig roll i den ekonomiska hanteringen i samband med denna övergång och stötta verksamheten i de ekonomiska frågor som uppkommer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning, gärna med ekonomisk inriktning eller motsvarande erfarenhet från liknande arbete, gärna i offentlig förvaltning. Då du kommer att arbeta nära verksamheten ser vi att du har ett professionellt och kommunikativt förhållningssätt. Du är bra på att skapa goda och förtroendefulla relationer och kommunicerar på ett sätt som skapar delaktighet och tydlighet.
Vi ser att du är en drivande och lösningsorienterad person som ser möjligheter. Då uppdraget är brett behöver du ha förmågan att arbeta strukturerat och effektivt även när det är många bollar i luften. Meriterande om du har arbetat i fakturahanteringssystemet Proceedo.
Hos oss arbetar vi med glädje och omtanke om varandra och hjälper till där det behövs. Det kan innebära att du behöver gå in och stötta en kollega i andra arbetsuppgifter vid behov. Vi har ett gott arbetsklimat och ser gärna att du tillsammans med oss fortsätter att bidra till den gemensamma arbetsglädjen. Hos oss vill vi att du utvecklas och mår bra på jobbet!
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Vi på Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Göteborg befinner sig mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
Lokalförvaltningen står nu inför en omorganisation tillsammans med fyra övriga förvaltningar inom stadsutvecklingsområdet och vid årsskiftet träder Göteborgs Stads nya organisation för stadsutveckling i kraft. Den nya organisationen inom stadsutvecklingsområdet (NOS) har som syfte att bidra till en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess i såväl planering, genomförande som förvaltning. Förändringen ska leda till en ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv. Förändringen med den nya organisationen inom stadsutveckling kommer att mynna ut i fyra nya förvaltningar. Det är därför viktigt att du inspireras av möjligheten att vara med och bygga en ny organisation och en ändamålsenlig ekonomistyrning.
Vill du vara med på vår resa inom stadsutveckling i Göteborg? Tveka inte att söka denna spännande tjänst.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.