Ekonomiassistent/ekonom, vikariat, heltid.

Arbetsbeskrivning

Vingåker, en av Sörmlands Pärlor, ligger i västra Sörmland. Universiteten i Örebro och Linköping/Norrköping samt högskolorna i Eskilstuna och Västerås når du inom 1 timme. Med tåg åker du till Stockholm på 80 minuter.

Vingåker har en lång tradition inom textilbranschen och ännu är några av företagen i kommunen verksamma inom området, bland annat en stor outlet med klädförsäljning. Det finns ett väl utvecklat småföretagande i kommunen och också några större privata arbetsgivare med 100-250 anställda. Vingåker är känt för sitt slättlandskap men det finns även fina skogar och bra fiske- och badsjöar.
Vingåkers kommun satsar på kulturlivet bland annat genom Kulturskola för skolelever och sommarutställningar på det kommunägda Säfstaholms slott.


ARBETSUPPGIFTER
Kommunens ekonomresurser är samlade centralt under ekonomienheten som organisatoriskt ingår i kommunledningsförvaltningen. Här arbetar ekonomichef, ekonomer och ekonomiassistent, totalt 6 personer. Ekonomienheten arbetar främst med redovisning, budget, ekonomisk uppföljning, fakturahantering, finansfrågor, ekonomiska riktlinjer och rutiner.

Den huvudsakliga arbetsuppgiften består av hantering av kommunens leverantörsfakturor, vilket sker genom att fakturorna scannas, tolkas och sedan skickas ut elektroniskt för kontering och attestering. I arbetsuppgifterna ingår också att fungera som kontaktekonom för kommunstyrelsens verksamheter. Därutöver kan andra arbetsuppgifter förekomma som är förenliga med ekonomienhetens uppdrag.

Som ansvarig för den dagliga hanteringen av kommunens leverantörsfakturor ansvarar Du för scanning och tolkning av fakturorna samt för bokföring, betalning och leverantörsreskontra i ekonomisystemet.

I rollen som kontaktekonom mot kommunstyrelsen ingår arbete med budget, månadsuppföljningar, ekonomiska analyser och i övrigt att vara ett stöd till kommunstyrelsens verksamheter i ekonomiska frågor.



KVALIFIKATIONER
Personen vi söker ska ha lämplig ekonomiutbildning och gärna erfarenhet från offentlig verksamhet. Vi ser gärna att du som söker har högskoleutbildning, men detta är inget krav. Vidare krävs goda kunskaper i Office-paketet, framförallt Excel, och gärna erfarenhet från ekonomisystem samt elektronisk hantering av leverantörsfakturor.

Vi lägger stor vikt vid att till våra förtroendevalda och förvaltningar lämna en kvalificerad ekonomiservice. Du skall kunna arbeta på ett självständigt och resultatinriktat sätt. Vi har därför stora krav på Dina personliga egenskaper, Din initiativförmåga, Din servicekänsla och Din samarbetsförmåga.

Kontaktpersoner på detta företaget

Stefan Bohlin
0151-19212
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0151-191 00
Linda Hellström
0151-567 20
Barbro Pettersson
0151-192 20
Fackliga företrädare
0151-19100
Johanna Kriström
0151-192 21
Karina Mattsson
0151-192 54
Ann-Karin von Mecklenburg
0151-19301
Fackliga företrädare
Kommunens växel 0151-19100
Barbro Arvidsson
0151-191 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vingåkers kommun VINGÅKER
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 12 februari 2014

Besöksadress

Parkvägen 8 64380 VINGÅKER
None

Postadress

None
VINGÅKER, 64380

Liknande jobb


21 november 2024