OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Norrtälje kommun sätter invånarna först och våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att ge en god service och omsorg för alla invånare.
Om tjänsten
Norrtälje kommun byter ekonomisystem under 2023. Arbetet med detta gör att ordinarie personal behöver bli avlastade i sina ordinarie arbetsuppgifter av två ekonomiassistenter.
Arbetsbeskrivning
Enhetens ansvarsområden omfattar kundreskontra, leverantörsreskontra och likvidhantering bland mycket annat. Detta innebär att tjänsternas omfattning kommer ha en stor bredd, men där en kommer ha fokus mot kundreskontra och en med fokus mot leverantörsreskontra.
De vanligaste processerna inom leverantörsreskontra innefattar:
• Distribuera ankomna leverantörsfakturor till rätt mottagare inom kommunen
• Hantering av betalningspåminnelser och inkassokrav som ankommer till kommunen
• Övriga löpande arbetsuppgifter inom leverantörsreskontran
De vanligaste processerna inom kundreskontra innefattar:
• Bokföring av kundinbetalningar
• Påminnelse- och inkassohantering
• Ställa ut kundfakturor
• Övriga löpande arbetsuppgifter inom kundreskontran
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning med inriktning mot redovisning. Du får gärna ha erfarenhet av liknande tjänst sedan tidigare. Erfarenhet av arbete i kommun är meriterande. Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, är ett krav.
Du behöver snabbt kunna ta till dig instruktion kring de processer du kommer jobba med och därefter bli relativt självgående med dessa. Ordinarie personal kommer finnas tillgänglig för frågor och hantering av de ärenden som faller utanför den standardiserade mallen. Men det är en fördel ju mer du kan hantera självständigt. Eftersom alla uppgifter inte kan definieras i förväg bör du kunna hantera att arbeta flexibelt. Då arbetet innebär många sociala kontakter, såväl internt som externt, läggs stor vikt vid personlig lämplighet.
Om arbetsplatsen
På Redovisningsenheten arbetar idag 8 redovisningsekonomer och en redovisningschef. Vi handhar bland annat frågor som gäller kundreskontra, leverantörsreskontra, kassahantering, kommunens investeringar, systemförvalting av ekonomisystem samt upprättande av ekonomiska rapporter. Vi sitter i kommunhuset på Estunavägen 4 i Norrtälje.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
Anställningsform
Visstidsanställning från september 2023 till februari 2024 med anledning av kommunens införande av nytt ekonomisystem. Anställningen avser heltid.
Tillträde datum 2023-09-01
Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.
Om Norrtälje kommun
Norrtälje är en trygg kommun med ca 66 000 invånare som lever i en unik blandning av skärgård, levande landsbygd och småstadsliv. Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll.
• Ungefär 3 450 personer har Norrtälje kommun som arbetsgivare, där vi tillsammans arbetar efter tre värderingar; invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar.
• Vi utvecklar ett hållbart samhälle för alla och satsar på att vara en rökfri kommun att bo och arbeta i.
• På vår webbplats kan du läsa om vår vision Global livsstil – lokalt liv.
https://www.norrtalje.se/varvision
• Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk.
• Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran.
• Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.
Skapa en profilsida hos oss! På så sätt blir det enklare att söka våra tjänster.
Länk till profilsida