OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20242128
Arbetsuppgifter
Nu utökar vi verksamheten och söker dig som vill bli en del av vårt kompetenta och engagerade team! Qvarnen är ett boende och akutboende för män i hemlöshet med skadligt bruk och beroende, ofta i kombination med en psykisk problematik.
Maten och måltiden i sig är mycket viktig för våra boende och sätter guldkant på tillvaron för våra boende. Det innebär att du genom ditt arbete hos oss kan göra stor skillnad och bidra till en bättre livskvalitet för alla som vistas hos oss.
På Qvarnen bor män i olika åldrar, olika bruk av droger och med unika livshistorier, erfarenheter och behov. Vår strävan är att alltid erbjuda anpassat stöd så att våra boende känner sig trygga i sin boendemiljö. Det ställer höga krav på oss som personal att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på situation och vem vi möter, och att vi har ett gott och icke-dömande bemötande gentemot alla våra boende.
Nu söker vi ett ekonomi-/köksbiträde till Qvarnen som kommer att tillaga förbereda och servera lunch samt middag/kvällsmål till våra gäster. Arbetet innebär förutom förekommande arbetsuppgifter i köket ett samarbete med personalen på Qvarnen och med våra boende.
Som ekonomi-/köksbiträde ansvarar du för förberedelser av och servering av lunch och kvällsmål till ca 50 personer. Maten levereras i dagsläget från ett storkök men du blir den som därvid tar vid för att förbereda och servera våra boende de olika måltiderna. Vår lokal erbjuder dock möjligheter att exempelvis koka gröt och boka bröd vilket är mycket uppskattat!
Utöver detta innebär arbetet även i övrigt förekommande arbetsuppgifter i kök såsom disk, städning, leveranser och administration kring beställningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av storskalig matlagning och av att arbeta i storkök, restaurangkök eller liknande. Då beställningar sker digitalt krävs även en viss datorvana samt god svenska i såväl tal som skrift.
Utbildning inom livsmedel, hotell och restaurang eller motsvarande är meriterande. Vi ser gärna att du har goda kunskaper i hygien, livsmedel och näringslära och ett intresse av att förmedla dina kunskaper till andra. Även erfarenhet av socialt arbete, vana att möta människor i utsatta situationer och/eller erfarenhet av arbete som innebär att möta personer som har en beroendeprobematik är meriterande för tjänsten.
Som person är du trygg och stabil. Du är empatisk men kan sätta gränser när det krävs samt har en hög grad av integritet. Arbetet kräver att du är tydlig i ditt sätt att agera och kommunicera och att du har ett gott och professionellt bemötande samt delar Malmös värdegrund om alla människors lika värde. Arbetet kräver god samarbetsförmåga då du i detta arbete jobbar nära våra boende och övrig personal på boendet.
Arbetet kräver vidare att du kan planera ditt arbete, har ett eget driv samt att du organiserar och prioriterar dina aktiviteter självständigt och levererar i tid. Då vi i hög grad arbetar utifrån verksamhetens och våra brukares behov är det viktigt att du har en hög grad av flexibilitet. Det innebär att du har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter samt anpassar ditt förhållningssätt efter både situation och person.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Om arbetsplatsen
Qvarnen är ett boende och akutboende med stöd som riktar sig till män över 21 år, som lever i hemlöshet och med skadligt bruk och beroende. Boendet har 32 (av socialtjänsten) bokningsbara platser samt 12 akutplatser som går under namnet Nattvilan för att kunna ta emot hemlösa män med en aktiv beroendeproblematik. Verksamhetens arbete utgår från metoder som Harm Reduction, Lågaffektivt Bemötande (LAB), Lösningsfokuserad samtalsmetodik och Motiverande Samtal (MI).
Hur vi arbetar
Vi arbetar med ett starkt engagemang, alltid med Malmöbons bästa i fokus, och strävar efter lösningar som baseras på forskning och beprövad erfarenhet. Genom kreativt tänkande och öppenhet för nya idéer bidrar vi till en arbetsplats där respekt för individen och hållbarhet står i centrum. Detta ger oss verktygen att både utvecklas och skapa långsiktiga resultat.
Kort om vår organisation och förvaltning
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Utmaningarna tar aldrig slut, och inte utvecklingsmöjligheterna heller. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad!
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning (8 månader)
Omfattning: Heltid
Arbetstiden är förlagd 09.00-17.30 måndag-fredag
Antal tjänster: 1
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98