OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse
Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Östersunds kommun är stället för dig som vill jobba framåt med hjärtat. För oss är alla medborgare lika viktiga. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare. Varje medarbetares kunskap, engagemang och bemötande är en viktig del av den samlade bilden av kommunen.
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är Social- och arbetsmarknadsnämndens professionella stöd och svarar för individ- och familjeomsorg, stöd till ensamkommande asylsökande barn, stöd till barn som beviljats permanent uppehållstillstånd, övrigt integrationsstöd samt arbetsmarknadsstöd och vuxenutbildningar. Förvaltningen arbetar även med tillståndsprövning och tillsyn över servering av alkoholdrycker och detaljhandel med öl, tobak och receptfria läkemedel.
Om Ekonomienheten
Enheten för Ekonomi och administration är organiserad inom till Social- och arbetsmarknadsförvaltningens ledning. Enheten har i uppdrag att fokusera på de arbetsuppgifter som rör ekonomi och administration, såsom fakturering, budget- och prognosarbete, utformning/utbetalning av ersättningar till externa utförare, avgiftsdebitering till medborgare, ansökan och uppföljning av vissa bidrag och internkontroll.
Enheten består av enhetschef/ekonomichef, verksamhetsekonom och ekonomiadministratörer. Som chef för ekonomienheten är du chef för sex medarbetare.
Arbetsuppgifter
Som ekonomichef är du direkt underställd förvaltningschefen och du ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du har ett strategiskt och operativt ansvar för förvaltningens budget, i samverkan med varje chef upprättar detaljbudget för varje enhet samt ansvarar verksamhetens kvalitet och för personalen inom din enhet. Utvecklings- och förbättringsarbete ingår som en naturlig del i ditt ledaruppdrag. Du har en avgörande roll för en god samverkan med andra verksamheter och aktörer både inom och utanför förvaltningen. Förvaltningen omsätter cirka 500 miljoner kronor.
Du ska utöva ett hälsofrämjande ledarskap och arbeta för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats. Du leder, planerar och utvecklar verksamheten utifrån uppsatta mål och vår värdegrund.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning och har erfarenhet budgetarbete i en större organisation.
Meriterande
Vi ser gärna att du har chefserfarenhet med personal-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar samt erfarenhet av facklig samverkan.
Personliga egenskaper
Du bör ha en förståelse för de vi är till för, dvs medborgaren. Du har en god förmåga att planera, följa upp och utvärdera den egna verksamheten.
Som person är du prestigelös, analytisk och har en förmåga att lyssna in och även ta hjälp av andra. I ditt ledarskap är du coachande och ser medarbetare och kollegor som resurser. Du har ett mod och är tydlig för att ta ut riktning i utmanande situationer.
Genom dina personliga egenskaper och din kommunikativa förmåga inger du förtroende. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer med andra samt trivs med att dela med dig av din kunskap som bidrar till att chefer och medarbetare förstår de ekonomiska processerna.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Du kommer att få möjlighet till friskvårdsbidrag, friskvårdstimma och arbeta utifrån årsarbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare.