Ekonomichef

Arbetsbeskrivning

Kompis Assistans EF gör det möjligt för personer med funktionsnedsättning att kunna leva sina liv som alla andra, utifrån sin egen förmåga och vilja. Hos oss är alla lika mycket värda och vi strävar efter rättvisa förhållanden för våra assistansberättigade och medarbetare. 
Vår vision är att vara det tryggaste valet, nu och i framtiden. Vår mission är att göra det möjligt att leva som andra.
Kompis Assistans EF erbjuder sedan 1995 personlig assistans till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Vi verkar i hela Sverige och vårt huvudkontor och centrala administration är placerad i Borlänge och lokalkontor finns i Sundsvall, Stockholm och Hässleholm.
Kompis Assistans har cirka 650 medarbetare och omsätter ca 200 mkr per år.


Kompis Assistans söker
EKONOMICHEF


Det händer mycket hos oss på Kompis nu och så också inom vår bransch. Du får chansen att komma in i en period då vi nyorienterar oss internt samt skapar förutsättningar för att fortsätta vara en stark aktör inom assistans även i framtiden. Din kompetens och personlighet kommer ha stor påverkan på vår framgång. Välkommen med din ansökan!


Därför ska du välja Kompis Assistans
Kompis är en ekonomisk förening och en värdegrundsdriven organisation där vi jobbar med och för människor. Våra assistansberättigade är våra kunder och också våra medlemmar, dvs ägare. Överskott återinvesteras i organisationen till förmån för våra assistansberättigade och anställda. Det finns ett starkt engagemang och en ”Kompisanda” vi värnar och förädlar.
Utmaningar
Det finns också utmaningar i rollen och i branschen i stort. Personalförsörjningen är fortsatt verksamhetskritisk för branschen och ett strategiskt prioriterat område för Kompis Assistans. Ersättningsnivåer och kostnadsutveckling är en annan. Men det finns också ett stort hjärta, en stark vilja och ett genuint engagemang i vår förening som ger oss framtidstro!


Ditt uppdrag hos oss
Som Ekonomichef ansvarar du för att leda och utveckla verksamheten i nära samarbete med VD, ledningsgruppen och styrelsen utifrån organisationens behov och med fokus på långsiktigt hållbar ekonomi. Du förväntas också bidra till avdelningens och hela Kompis Assistans framgång.
Du har personalansvar för hela stödfunktionen med sju medarbetare; två ekonomer, två löneadministratörer, en koordinator samt två personer inom HR. I rollen ingår övergripande ansvar för kontoret i Borlänge, där vi nyligen flyttat in i fina nyrenoverade lokaler mitt i centrum.
Ansvarsområden
Du ansvarar för att driva den ekonomiska processen inom Kompis, med budget och prognos, analys och uppföljning av resultat, bokslut och årsredovisning, likviditetsplanering, finansieringsfrågor, skatter och deklarationer samt omvärldsbevakning avseende lagstiftning för lön och ekonomi.
Andra viktiga delar i tjänsten handlar om att stödja och utbilda inom ekonomi internt i organisationen, säkra internkontroll, regelefterlevnad samt projektleda olika projekt inom ditt område.
Vad vi söker hos dig
Vi tror att förtroende kan uppstå genom ömsesidig förståelse, gott bemötande och gemenskap och ser att det är viktiga egenskaper för att vara medarbetare hos oss. Du har förmågan att arbeta strukturerat och efter rutiner samtidigt som du är öppen för att saker händer runt omkring dig i en föränderlig bransch. I Kompis Assistans platta organisation är det viktigt att kunna skapa förtroendefulla relationer och ett väl utvecklat samarbete. Du arbetar nära verksamhetens chefer med många kontaktytor internt såväl som externt.
Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning inom ekonomi, alternativt har du förvärvat motsvarande kompetens genom gedigen yrkeslivserfarenhet. Du besitter mycket goda ledaregenskaper, du är trygg i dig själv och i din kompetens och är ett bra bollplank och stöd till hela organisationen inom ditt ansvarsområde. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ledande position, vi kommer dock vikta dina personliga ledaregenskaper tyngst.
Har du erfarenhet av kvalitets- och ledningssystem är det en fördel samt om du tidigare arbetat inom tillståndspliktig verksamhet.
Du behärskar svenska mycket väl i tal och skrift samt navigerar vant i IT-baserade system kopplat till ditt verksamhetsområde.
Anställningen
Tjänsten gäller tillsvidare på heltid. Placeringsort Borlänge, resor till Stockholm förekommer. Du rapporterar till VD och utgör en del av Kompis ledningsgrupp. Tillträde sker snarast möjligt enligt överenskommelse. Bakgrundskontroll kommer genomföras innan anställning.
Så här rekryterar vi
I rekryteringen samarbetar vi med Hansson & Partners. Din ansökan lämnar du via hemsidan Hansson & Partners senast den 28 augusti.
Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringar, vilket bland annat innebär att vi kommer genomföra arbetspsykologiska tester samt djupintervjuer kring de kompetenser vi ser är viktigast för rollen.
Du är varmt välkommen att kontakta någon av rekryteringskonsulterna på Hansson & Partners under hela processen om du vill veta mer om tjänsten.
Anna Hansson, anna@hnpar.com, 070-695 64 63
Martin Ogemar, martin@hnpar.com, 072-237 21 30
För att läsa mer om Kompis Assistans besök gärna deras hemsida: Kompis
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kompis Assistans JOHANNESHOV
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 juli 2022
  • Ansök senast: 28 augusti 2022

Besöksadress

Trädskolevägen 21
None

Postadress

Box 7017
JOHANNESHOV, 12162

Liknande jobb


Ekonomiansvarig Science Park Gotland

Ekonomiansvarig Science Park Gotland

5 november 2024

26 september 2024

5 november 2024

5 november 2024