OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet med cirka 280 medarbetare. Vi sitter i lokaler belägna i centrala Sundbyberg. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete, både på nationell och internationell nivå. Produktion och användning av kemikalier kan orsaka hälso- och miljöproblem. Därför har Kemikalieinspektionen i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. I det arbetet behöver vi dig som vill vara med och bidra till en mer hållbar utveckling.
Sekretariatet för Ekonomi och administrativt stöd ansvarar för administrativt stöd, driver och utvecklar förslag till policyer, strategier och riktlinjer inom sekretariatets ansvarsområde.
Sekretariatet leds av den administrative chefen och består av tre enheter, IT-enhet, Ekonomienhet och Enheten för Registratur och arkiv.
Sekretariatet initierar utveckling av gemensamma administrativa stödsystem avseende Registratur och arkiv, ekonomistyrning, investeringar, kvalitetssamordning, IT, växel och reception.
Ekonomienheten inom sekretariatet ger stöd till ledningen, samt bistår avdelningarna och sekretariaten i ekonomiska frågor. Ekonomienheten ansvarar även för övergripande verksamhetsplanering och verksamhetsutveckling. I enhetens ansvar ligger reception samt vaktmästeri.
Huvudsakliga ansvarsområden är bokföring, fakturering, betala leverantörsfakturor, övergripande ekonomisk uppföljning, ta fram budgetunderlag, bokslut och årsredovisning, ekonomistyrning och utveckling, avtals- och upphandlingsverksamhet samt utveckling och förvaltning av ledningssystemet.
ARBETSUPPGIFTER
Ekonomichefens huvuduppdrag är att utveckla och förvalta Kemikalieinspektionens ekonomiska processer tillsammans med medarbetare på ekonomienheten och övrig verksamhet inom myndigheten.
Ekonomienhetens uppdrag är att ge stöd och förutsättningar för att verksamheten ska ha en ekonomi i balans med en god framförhållning. Du kommer att ha personalansvar för cirka åtta medarbetare och du rapporterar till den administrative chefen. Enheten ansvarar för redovisning, de ekonomiska processerna som budget inklusive verksamhetsplanering, uppföljning och prognos inklusive budgetunderlag, årsredovisning och bokslut men även vaktmästeri, reception och lokalfrågor.
Du fungerar som stöd till chefer och ledning inom myndigheten i frågorna som nämnts ovan. Ekonomichefen är kontaktperson för verksamheten i olika ekonomiska frågor och förväntas delta aktivt i gemensamma projekt och utvecklingsarbeten inom myndigheten och övrigt operativt arbete.
Rollen som enhetschef innebär personalansvar, budgetansvar samt verksamhetsansvar, du leder och fördelar arbetet på funktionen. Du har regelbundna enskilda avstämningar med personalen och du leder veckovisa verksamhetsmöten. Du ingår i Sekretariatets ledningsgrupp som består av Enheten för Registratur och arkiv samt IT-enhet och är länken mellan sekretariatsledningen och medarbetarna på Ekonomienheten. Du har ett nära samarbete med såväl överordnad chef som övrig verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi. Vi vill att du har erfarenhet av såväl verksamhetsplanering inklusive budgetarbete, uppföljning och årsredovisning.
För tjänsten krävs erfarenhet och kunskap om statlig redovisning. Du bör även ha erfarenhet av att arbeta i Agresso/Milestone4. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Office programmen. Erfarenhet av Stratsys är önskvärt.
Du har chefserfarenhet med personalansvar och du gillar att arbeta på ett konsultativt sätt. Tidigare erfarenhet som ekonomichef och controller är önskvärd. Du har erfarenhet av utredningsfrågor, processkartläggningar samt verksamhetsutveckling i olika former. Erfarenhet från statlig verksamhet och gärna Regeringskansliet är meriterande.
Som person är det är du ansvarstagande och resultatorienterad, du har ett strukturerat och konsultativt angreppsätt och kan driva processer.
Du bör kunna förmedla information och resultat på ett pedagogiskt sätt och att samarbeta med många medarbetare som inte har ekonomi som sitt främsta område.
Du kommer att arbeta med komplexa frågor och därför bör du vara bra på att analysera, bryta ner och lösa problem. Du är noga med siffror och detaljer.
Vi värdesätter god samarbetsförmåga och egen drivkraft liksom strategisk förmåga och helhetssyn på arbetet.
Som ledare är du är du tydlig och bra på att skapa förtroende. Du vill motivera och utveckla dina medarbetare igenom löpande samverkan. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är tillsvidare med ett tidsbegränsat förordnade som enhetschef i tre år.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.
Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.
Kemikalieinspektionen tillämpar sex månaders provanställning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Robert Sirkka
08 519 41 380
ST Ule Johansson
08-519 41 210
Saco-S Anna Lindberg
08-519 41 221
Rekryteringskonsult (Dfind Finance) Fredrik Sjöberg
Administrativ chef Robert Sirkka
08 519 41 380
Rekryteringskonsult Dfind Finance AB Fredrik Sjöberg
070-348 99 96
GD Nina Cromnier
08-519 41 150
Administrativ chef, Ekonomiska sekretariatet Jonas Söderlund
08 519 41 104
Teamledare Malin Reinhold
08-51941189