OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En affärsorienterad roll som Ekonomichef i en bransch där det händer mycket och i ett bolag som är under tillväxt och uppbyggnad! Motiveras du av att få jobba affärsnära i dina analyser och att få möjlighet att kunna påverka och utveckla ekonomifunktionen? Då kan du vara rätt person till denna roll!
Om uppdragsgivaren
4PL Central Station är ledande i Europa på fjärdepartslogistik (4PL) med den nordiska representationen placerad i Malmö. Fjärdepartslogistik innebär outsourcad logistikhantering, där kunden lägger ut hela eller delar av sin leveranskedja (Supply chain) och logistik med avsikt att skapa en effektivare hantering. Fjärdepartsleverantören bistår med kompetens, IT-system och processer för att designa och operera effektiv hantering. Kundlistan består av många välkända företag inom olika branscher och präglas av mångåriga samarbeten. Sedan 2018 ingår även ett Transport Management System i portföljen som både opereras, men även säljs separat som mjukvara till industriella kunder för logistikhantering.
Under 2022 förvärvade 4PL Central Station Group den svenska enheten i Imperial Logistics (DP World), fokuserad på fjärdepartslogistik, som nu ska inkorporeras i 4PL Central Station Nordic för att skapa en ledande 4PL-aktör på den nordiska marknaden. Efter denna sammanslagning kommer bolaget upp i en omsättning kring ca 300 MSEK.
Företaget går in i en spännande fas med sammanslagningen med fokus på tillväxt och som ett led i detta förstärker man nu sin organisation med bland annat rollen som Ekonomichef.
För mer info se www.4plcs.com
Beskrivning av tjänsten
I rollen som Ekonomichef har du det övergripande ansvaret för ekonomifunktionen och säkerställer att redovisning och rapportering sker på kvalitetsmässigt sätt. Du har personalansvar för två medarbetare och rapporterar direkt till VD samt ingår i ledningsgruppen. Vid sidan av det löpande arbetet inom redovisning, rapportering och verksamhetsuppföljning driver du även utveckling och förbättring av de olika processerna och systemstöd inom ekonomifunktionen. Du blir en viktig del i att jobba med verksamhetsuppföljning och lönsamhetsanalyser, där du tar en aktiv del i att bilda dig en förståelse för affären och kopplingen till den ekonomiska analysen. Dina kontaktytor inom organisationen är många både lokalt och internationellt och du blir ett viktigt stöd till såväl ledningsgrupp som övriga kollegor i verksamheten. Du kommer även vara motpart till outsourcade delar inom ekonomifunktionen samt ha kontakt med externa parter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Säkerställa månads-, kvartals- och årsbokslut samt intern- och extern rapportering
- Redovisnings- och skattefrågor samt valutahantering
- Upprätta årsredovisning och bolagsdeklaration
- Uppföljning och analys av lönsamhet och investeringar
- Ansvarig för budgetprocessen
- Utveckla systemstöd/ BI-verktyg
- Projekt inom ekonomi - och finansfunktionen
Du välkomnas in i ett bolag som skall bygga upp den nordiska verksamheten där man kommit en bit på väg, men nu erbjuds du stor möjlighet att få vara med och utvecklas på den fortsatta tillväxtresan som påbörjats.
Vem är du?
Du har examen inom ekonomi och har minst 7-10 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter där du tagit stort ansvar för såväl den legala som operativa redovisning och rapporteringen. Kanske har du din bakgrund från någon av de större revisionsbyråerna och sedan fortsatt i verksamhetsnära roller med ansvar för såväl redovisning som ekonomistyrning. Du ser lätt kopplingen mellan siffror och verksamhet där du fungerar som stöd till organisationen och på ett pedagogiskt sätt kan förklara rapporter och analyser. Med god analytisk förmåga har du även lätt för att sätta dig in i nya frågeställningar samt är van att bygga strukturer och vidareutveckla befintliga processer. Vidare har du ett stort systemintresse med erfarenhet av såväl affärssystem som BI-system och Excel. Det är viktigt att du har lätt för att kommunicera i såväl tal som skrift på både svenska och engelska då du har mycket kontakter såväl nationellt som internationellt.
I din roll som ledare känner du dig bekväm och har lätt för att få med dig ditt team samt sätter stort värde i att utveckla dina medarbetare. Som person är du driven och tar egna initiativ där du gärna utmanar och ifrågasätter på ett positivt sätt. Ditt arbetssätt karaktäriseras även av att du är noggrann, strukturerad, prestigelös och ansvarstagande.
Intresserad?
I denna rekrytering samarbetar 4 PL Central Station Nordic med Invici. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Jeanette Wahrenberg, 0707-765091 alternativt Patrik Lilja, 0709- 810048. Ansök snarast då intervjuer sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum som är 13 februari. Att ansöka tar endast ett par minuter och du behöver enbart uppge kontaktuppgifter samt bifoga ditt färdiga CV och ansökningsbrev. Följ anvisad länk.
Som en del i Invicis rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroll på slutkandidat.
Om Invici
På Invici är vi experter inom ekonomiområdet. Vår vision med Invici är ett konsult- och rekryteringsbolag för ekonomer där du som kund eller kandidat känner att vi förstår dina behov. Vi har suttit på liknande positioner som din och har därefter arbetat i rekryteringsbranschen under flera år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Kempe
070-729 24 30
Anders Zetterlund
Katarina Rydell
073-058 22 22