OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du vår nya ekonomichef?
Vi söker dig som har goda redovisningskunskaper, är analytisk och tycker om att driva utveckling. I denna roll har du även ansvar för kontoret i Göteborg.
Vår nuvarande ekonomichef går i pension i början av nästa år och nu söker vi hans efterträdare.
I rollen som ekonomichef på ALBIS är du även kontorsansvarig och har personalansvar. Vi söker dig som har god erfarenhet av att arbeta med redovisning och finansiell uppföljning i försäljnings- / distributionsbolag. Ekonomichefsrollen är både bred och operativ, du har ansvar för hela ekonomiflödet och har en ekonomiassistent till din hjälp. Du kommer vara ett nära stöd till VD i finansiella frågor och ha ett nära samarbete med alla på bolaget.
ALBIS är välrenommerade i branschen och har en stark portfölj. ALBIS försäljningskontor ligger i fräscha lokaler i Nordstan, Göteborg. ALBIS ansvarar för försäljning till de nordiska och baltiska länderna.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
* Ansvara för bolagets bokslutsprocesser på månads- och årsbasis, inklusive årsredovisning
* Konteringar, betalningar samt krav & inkasso
* Kreditupplysningar och bedömning av nya kunder.
* Löpande uppföljning av kundkreditförsäkringar på befintliga kunder
* Löner
* HR
* Driva företagsutveckling i samarbete med ledningsgrupp
* Löpande uppföljning av lagren i Sverige, Danmark, Finland och Estland.
* Skatt, moms, intrastat, periodiska sammanställningar
* Utveckling av bolagets analysarbete och finansiella styrning
* Driva förändringsprojekt kopplat till bolagets redovisning och finansiella uppföljning
* Samarbete med kontaktpersoner för filialerna i Finland och Danmark.
* Rapportering till VD och HK i Tyskland
* System: SAP, MS Office, Dynamics mm
Vem är du?
Vi söker dig med akademisk examen inom ekonomi med några års erfarenhet av liknande roll. Troligen har du arbetat som ekonomichef, redovisningschef på ett bolag inom försäljning-/distribution eller kanske som revisor. Du trivs med personalansvar och har ett stort intresse för att utveckla verksamhet. Samtidigt som du är strategisk så uppskattar du även den operativa delen av jobbet och är noggrann med detaljer. Vidare ser vi att du är analytisk, flexibel och lösningsorienterad. God kommunikativ förmåga är en viktig faktor för att lyckas då rollen innefattar många kontaktytor internt och externt. Bolaget är präglat av enkelhet och prestigelöshet.
Ansök
I den här rekryteringen samarbetar ALBIS Plastic Scandinavia AB med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Camilla Rippe, 0703-770138, camilla.rippe@se.experis.com. Intervjuer kommer att ske löpande så ansök så snart som möjligt, dock senast 20/12 2020.
Varmt välkommen med din ansökan!
As one of the leading distributors worldwide, ALBIS Distribution GmbH & Co. KG offers its customers one of the market-leading and most comprehensive product portfolios as an independent partner. It includes standard polymers, engineering plastics and an increasing number of sustainable products. With around 450 employees at 24 locations, ALBIS is represented in many countries in Europe, North Africa, Asia and America.
ALBIS is part of the Otto Krahn Group. With an annual turnover of approx. 1.3 billion €, the family-owned group of companies has around 1,600 employees working from 36 locations worldwide. Become part of our team! ALBIS values collaboration and friendly interaction. We promote equal opportunities and respect our employees as individuals with different cultures, perspectives, skills and experience. Our goal is to work together to shape and advance the exciting future of the plastics industry in a sustainable and responsible manner. Interested? We look forward to receiving your application. https://www.albis.com/en