OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Förändringens vindar blåser igenom Gamla Byn i Avesta. Nu söker vi ekonomichefen som tillsammans med bolagets nya VD vill vara med och lyfta organisationen till nästa nivå.
Du kommer till en fungerande verksamhet med stabila processer och kunniga medarbetare. Tillsammans bidrar ni till Avestas framtid och till Gamla Byns utveckling och fortsatta framgång.
Du kommer leda ett team med ekonomer, hyresadministratörer och receptionist i det operativa. Tillsammans med VD, och som en del av ledningsgruppen, bidrar du på strategisk nivå. Du blir en nyckelspelare i allt från ekonomisk uppföljning och planering till processutveckling och digitalisering.
Det här är rollen för dig som trivs i en tillvaro präglad av förändring, utveckling och förbättring. Är det en förvaltande roll du söker så är vi nog inte rätt för dig.
Ansvarsområden
I rollen som ekonomichef ansvarar du för bolagets ekonomiska planering, redovisning, uppföljning och rapportering. I det ingår allt från hyresadministration och löpande redovisning till bokslut, årsredovisning och rapportering. Du arbetar med skattefrågor och deklarationer och tar fram relevanta beslutsunderlag till styrelsen.
Budget och prognos samt uppföljning är viktiga delar i ditt ansvar. Du är med i investeringsplanering, bidrar med kalkyler och fastighetsvärderingar samt annan ekonomisk analys. Statistik, nyckeltal och kontakter med myndigheter, banker och revisorer är ditt ansvar.
Du säkerställer projektredovisningen och uppföljning av projekten tillsammans med projektledarna. En stor del i ansvaret, så som rollen ser ut idag, är personalansvar för sex medarbetare som arbetar med redovisning, hyresadministration och receptionen.
Dina huvudsakliga ansvarsområden:
Helhetsansvar för redovisning, bokslut, rapportering, hyresadministration och deklarationer
Projektredovisning och uppföljning
Budget, uppföljning och prognos – likviditet och resultat
Investeringar – planering, kalkylering och uppföljning
Koncernredovisning och rapportering
Fastighetsvärderingar
Deltagande på styrelsemöten, föredra ekonomiska frågor
Ekonomisk analys, statistik, nyckeltal
Rapportering till och kontakt med myndigheter, banker, revisorer mfl.
Hyresförhandling och kontakt med Hyresgästföreningen
Utveckla bolagets rutiner, verktyg och arbetssätt – med fokus på förbättring och digitalisering
Säkerställa att vi följer styrdokument och kommunens redovisningsprinciper
Personalansvar för ekonomi och hyresadministration samt reception
Kvalifikationer
Vi söker dig som är lyhörd och nyfiken. Du är utvecklingsorienterad och utvärderar hela tiden möjligheten att göra bättre. Givetvis är du både analytisk och noggrann och ditt arbete präglas av ordning, reda och struktur. Med ditt kommunikativa sätt och din sociala förmåga bidrar du till att hela din arbetsgrupp och i förlängningen Gamla Byn når nya höjder.
Du har relevant högskole-/ universitetsutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade genom gedigen arbetslivserfarenhet. Att hantera redovisning i aktiebolag med bokföring, bokslut, årsredovisning och deklarationer är självklara kunskaper för dig. Du vet hur man planerar, budgeterar och följer upp en verksamhet. Du kan hantera stora informationsmängder och har erfarenhet av olika affärssystem men kan även ta ut data att hantera och analysera i Excel.
För att du ska kunna komma in i rollen snabbare är det meriterande om du redan nu har erfarenhet av att arbeta med fastigheter, såsom:
Fastighetsvärderingar
Hantera K3-regelverket
Frivillig momsregistrering
Det är inget krav men det kan vara en fördel om du redan nu har förståelse för vad det innebär att arbeta i en kommunalt ägd verksamhet med rapportering till kommunen som huvudman.
I den här rollen har du många kontaktytor inom såväl den egna organisationen som med externa kontakter inom den kommunala organisationen men även med banker och myndigheter. Det är därför viktigt att du kommunicerar obehindrat på svenska i både tal och skrift samt att du har förmågan att förklara komplexa ekonomiska frågeställningar för personer som inte är ekonomer.
Vi vill att du vill bidra med utveckling och söker därför dig som redan nu arbetat med förändringsprojekt, kanske till och med digitaliseringsfrågor. Har du varit projektledare eller teamledare och vill utvecklas i en roll med formellt personalansvar? Vi söker dig med intresse för ledarskapsfrågor och ett coachande förhållningssätt som vill bidra till utveckling tillsammans med oss.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.
Ansökan
2022-04-18 är sista dag för ansökan.
För information: I denna rekrytering samarbetar Gamla Byn AB med Randstad Finance. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Fredrik Patcha, fredrik.patcha@randstad.se, 070-368 18 82 om du har frågor.
Om företaget
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?
Gamla Byn AB med dotterbolaget Avesta Industristad AB är en fastighetskoncern som ägs av Avesta kommun. Gamla Byn AB bedriver fastighetsförvaltning av egna bostäder, drygt 1000 lägenheter på 70 000 kvm och verksamhetslokaler på ca 125 000 kvm i Avesta kommun. Dotterbolaget Avesta Industristad AB bedriver fastighetsförvaltning av kommersiella lokaler och lokalbeståndet uppgår till ca 100 000 kvm. Bolagen omsätter ca 270 MSEK med totalt 34 anställda. Bolaget har en omfattande projektportfölj på ca 350 MSEK.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044