Ekonomichef till Nerikes Brandkår

Ekonomichef till Nerikes Brandkår

Arbetsbeskrivning

Vill du bli en nyckelperson i vår organisation och ta ansvar för ekonomistyrning, redovisning och verksamhetsutveckling? Vi söker nu en driven och engagerad Ekonomichef som trivs i en operativ roll och vill bidra till att forma framtiden för vår administrativa och ekonomiska enhet.
 Nerikes Brandkår är ett kommunalförbund som bildades den 1 januari 1998 då Örebro, Kumla, Hallsberg och Lekeberg gick ihop för att samverka om räddningstjänst och olycksförebyggande verksamhet. Sedan dess har förbundet utökats med ytterligare fem kommuner, Laxå, Askersund, Lindesberg, Nora samt Ljusnarsberg.
 
Om tjänsten
 
Som Ekonomichef har du en central roll med ansvar för både strategisk planering och operativt arbete. Du blir enhetschef för administration och ekonomi som består av fem medarbetare, du arbetar aktivt för att effektivt samordna personal och resurser för att uppnå organisationens interna och externa mål.
 
Tjänsten innebär att du:
Har det övergripande redovisnings- och budgetansvaret för Nerikes Brandkår och Räddningsregion Bergslagen, vilket inkluderar ansvar för löpande redovisning, likviditetsplanering, placeringar samt framtagning av månadsrapporter, del- och helårsbokslut.
Är operativt involverad i den ekonomiska redovisningen och säkerställer att den håller högsta kvalitet.
Leder och utvecklar enheten för administration och ekonomi genom verksamhetsutveckling, omvärldsbevakning och etablering av interna och externa samarbeten.
Deltar i olika forum, såsom ledningsgrupp, direktion och revision, för att bidra till organisationens strategiska utveckling.
Är systemansvarig för enhetens system, inklusive ekonomisystemet Raindance.
Ansvarar för att relevanta riktlinjer, styrdokument och policys är uppdaterade och efterlevs.
Är delaktig i upphandlingar och ansvarar för att förvalta och utveckla enhetens avtal.

 
Vem är du?
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande kompetens, samt erfarenhet från en ledande befattning där du haft ansvar för både personal och verksamhet. Du har gedigna kunskaper inom redovisning, budgetarbete och ekonomistyrning, och det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta inom kommunal verksamhet. Erfarenhet av ekonomisystem, gärna Raindance, är också meriterande.
Som ledare är du inspirerande och engagerande, med förmåga att motivera och utveckla ditt team, särskilt i en dynamisk miljö. Ditt arbetssätt präglas av struktur, strategiskt tänkande och en lösningsorienterad inställning, vilket gör att du kan hantera komplexa frågor och parallella uppgifter på ett effektivt sätt.
Du är dessutom strategisk och analytisk, vilket gör att du ser helheten och kan omsätta långsiktiga planer till konkreta resultat. Du arbetar självständigt när det krävs men trivs också med att samarbeta i grupp för att nå gemensamma mål.
Som person är du kommunikativ och uttrycker dig väl både i tal och skrift. Din positiva och utåtriktade inställning gör att du lätt bygger och underhåller relationer, både internt och externt. Du har också en pedagogisk förmåga som gör att du kan förmedla ekonomiska budskap på ett enkelt och engagerande sätt, vilket skapar förståelse och delaktighet.
 
Anställningsform
Tillsvidareanställning
 
Sysselsättningsgrad
Heltid
 
Arbetstid och lön
Dagtid/Fast lön
 
Bra att veta
Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att göras innan anställning. 
Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.
 
Vad händer när du har sökt tjänsten?
För frågor och liknande är du välkommen att ta kontakt med Jessica Larsson på jessica.larsson@onepartnergroup.se. I denna process jobbar vi med löpande urval och tillsättning, vilket betyder att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag som är 2025-01-15. När du har visat intresse för tjänsten matchar vi din ansökan med tjänsten och vi kontaktar dig via mail eller telefon för återkoppling. Gällande ansökan så sker det via annonsen på OnePartnerGroups hemsida, vi hanterar inte ansökningar via mail på grund av GDPR.

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalsekreterare Kristina Lood
019-20 86 53
Vice brandchef Anders Larsson
019-20 86 71
Brandman Mathias Johansson
070 397 86 20
Brandinspektör Mattias Ermanbrix
019-20 86 69
Vice brandchef Ulf Smedberg
019-20 86 62
Brandinspektör Per Lindgren
019-20 86 74
Personalsekreterare Kristina Lood
019-20 86 53
Vice brandchef Anders Larsson
019 20 86 71

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nerikes Brandkår
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 december 2024
  • Ansök senast: 15 januari 2025

Besöksadress

Nastagatan 10
None

Postadress

Box 336 00
ÖREBRO, 70135

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

20 december 2024