Ekonomichef till Nykvarns kommun

Ekonomichef till Nykvarns kommun

Arbetsbeskrivning

Närheten är storheten med Nykvarn – Kom närmare

Nykvarns kommun har drygt 11 000 invånare i skärningspunkten mellan den växande Stockholmsregionen och den dynamiska Mälardalen, 30 minuter från Stockholms city.

Sedan Nykvarn blev egen kommun för 20 år sedan finns det ett driv på alla nivåer. Genom engagemang, nyfikenhet och samverkan tar vi ansvar för att göra kommunen till en bra och trygg plats att bo och verka i. Vi är en liten kommun. Det är vår styrka.

Med över 700 anställda är kommunen största arbetsgivaren. Här får du som medarbetare möjlighet att vara nära besluten och arbeta över gränserna för att tillsammans bygga ett hållbart samhälle. Vi har alla ett gemensamt ansvar och det du bidrar med gör skillnad på riktigt.



Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Nykvarns kommun söker nu en kommunikativ ekonomichef som ska leda och utveckla kommunens ekonomiarbete tillsammans med medarbetarna på ekonomiavdelningen. I uppdraget ingår att driva och samordna arbetet med redovisning, uppföljning, budget- och planeringsarbete samt att, ur ett helhetsperspektiv, driva utvecklingsprocesser.

Du biträder kommunstyrelsen i dess ekonomiska uppsiktsansvar och svarar även för beslutsunderlag och rapporter. Ditt arbete ska bidra till att verkställa politiska mål, riktlinjer och beslut. Som chef över ekonomiavdelningen har du personalansvar över fem medarbetare.

Uppdraget omfattar planering, ledning, utveckling och uppföljning av avdelningens uppdrag. Det innebär också att utveckla ekonomiska processer och på ett strategiskt sätt skapa rutiner för de olika delarna inom kommunen och stötta förvaltningens chefer i ekonomiska frågor.

Nykvarns kommun arbetar kommunövergripande med att stärka samordning och samsyn mellan övriga verksamheter i gemensamma frågor. Ekonomiavdelningen ska bidra med stöd till kommunens chefer så att de får rätt förutsättningar att hantera tilldelade resurser effektivt och med målsättning att skapa ekonomi i balans.

Du rapporterar till kommundirektören och ingår i kommunens ledningsgrupp.

Tjänsten innebär att du får möjlighet att tillsammans med duktiga experter skapa en långsiktighet i ekonomiarbetet för att bygga den ekonomiska stabiliteten över tid. Samtidigt får du vara med på vår gemensamma utvecklingsresa framåt.

Profil

Vi söker dig som med energi och lust vill bidra till att driva utvecklingen mot en effektiv, modern ekonomiavdelning. För att uppnå detta behöver du ha gedigen erfarenhet av ekonomiarbete inom kommunal verksamhet, men inte nödvändigtvis som högsta chef.

I grunden behöver du ha högskoleexamen inom ekonomi. Meriterande är någon form av längre ledarutbildning.

Det är ett krav att du har flerårig, dokumenterad ledarerfarenhet innehållande direkt personalansvar. Vidare vill vi att du ska ha erfarenhet av operativt ekonomiarbete inom kommunal verksamhet exempelvis som ekonom eller controller. Du behöver ha förståelse för helheten gällande ekonomiprocessen i ett större sammanhang även om du inte själv haft yttersta ansvaret.

Det är meriterande med erfarenhet av ledningsgruppsarbete.

Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du har goda kunskaper inom redovisning såväl som controlling på bolagsövergripande nivå och att göra årsbokslut och årsredovisning.

Vidare har du gedigna kunskaper i att kunna leda budget- och prognosarbete samt jobba med ekonomisk analys och styrning med hjälp av nyckeltal.

Som person har du goda ledaregenskaper. Du är drivande, visionär och idérik samtidigt som du har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Detta kombinerar du med att vara strukturerad och tydlig med god samarbetsförmåga och intresse för att bygga och utveckla processer. Du har förmåga att utifrån helhetssyn kunna tydliggöra mål och strategier på operativ nivå och kan kommunicera på ett tydligt sätt.

I den här rekryteringen kommer vi därför lägga stor vikt vid kompetenserna kundfokus, affärsmässighet, förändringsagent, planering, relationsbyggande och kommunikation.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Nykvarns kommun med Unik Resurs. Vi vill därför ha din ansökan via hemsidan www.unikresurs.se

Passar du in på ovanstående profil och lockas av uppdraget, tveka inte att ansöka redan idag!

Urval kommer ske löpande.

Sök tjänsten genom att klicka på ansök och registrera dig i vår databas, detta för att följa riktlinjerna som gäller för GDPR.

Har du frågor är du välkommen att kontakta någon av Uniks konsulter Kristina Lind, kristina.lind@unikresurs.se, 076-778 15 13 eller Helena Lantz, helena.lantz@unikresurs.se, 073-656 04 66

Unik Resurs

Välkommen till Unik Resurs!

Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång

Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.

Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.

Lycka till!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors

Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin

Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist

örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Unik Resurs i Sverige AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 mars 2020
  • Ansök senast: 19 april 2020

Besöksadress

Skyttegatan 2 58230 Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024