Ekonomichef till Robust Ståldörrar i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Robust AB ingår sedan i maj 2019 Novofermkoncernen. Novoferm är en av Europas största leverantörer av dörrar och entréer. Tillsammans med Novoferm bygger vi en stabil och trygg grund att växa från i Skandinavien. Robust AB tillverkar och säljer säkerhetsdörrar och branddörrar för kontor, bostäder och industri. I fabriken i Nykroppa, Värmland har det under drygt 50 år utvecklats och producerats mer än 500 000 säkerhets- och branddörrar. Vi är välkända för vår höga kvalitet och branschens snabbaste leveranser till stora och små objekt. Våra portar, glasade dörrar och övriga produkter tillverkas i våra egenägda fabriker i främst Tyskland men även övriga Europa. Läs mer på www.robust.se

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som ekonomichef för Robust Ståldörrar arbetar du både operativt och strategiskt. Det är en stimulerande tjänst där du ges möjlighet att utvecklas och där du blir en viktig representant för bolagens fortsatta utveckling. Det är en mycket affärsnära roll med ett tätt samarbete med sälj, produkt och marknadsorganisation. Vidare ansvarar du för att ta fram KPI’er, analysera och följa upp priser, marginaler kopplat till kunder, återförsäljare. Du har ett personalansvar för en person och du ansvarar även för bokslut och övergripande finansiell analys. Tjänsten är placerad på kontoret i Göeborg och du rapporterar till VD för Sverige.

Huvudsakliga arbetsuppgifter;

• Bistå resultatansvariga i bolaget med ekonomisk uppföljning av bolagets verksamhet inom R&D, produktion, marknad och försäljning
• Ansvar för analys av avvikelser och kostnadsuppföljning kopplat till produkt, kund och återförsäljare
• Uppföljning av befintliga-, samt framtagning av nya, KPI:er
• Framtagande och sammanställning av rapporter
• Löpande rapportering till moderbolaget i Tyskland
• Budget-, prognos- och bokslutsarbete
• Medverka i och leda projekt inom finansområdet
• Utbilda verksamheten inom ekonomi och uppföljning

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är civilekonom eller motsvarande och med minimum fem års arbetslivserfarenhet av en för tjänsten relevant roll. Företrädesvis med ett par års erfarenhet av en liknande roll, alternativt har du arbetat som controller eller annan konsultativ roll och vill ta nästa steg i karriären. Du tycker om att arbeta i en affärsnära funktion där du får goda möjligheter att påverka verksamheten. Vidare har du en god kännedom om regelverk, lagstiftning och praxis inom redovisning, skatter och bokslutsarbete. Du har erfarenhet ifrån att utveckla och effektivisera processer och det är meriterande om du har drivit förändringsprojekt.

Du är strukturerad, noggrann och analytisk och har mycket goda IT-kunskaper och är en van användare avi Excel och BI-verktyg. Har du erfarenhet av att ha implementerat BI-system med fördel Power BI så är detta mycket meriterande. Du behärskar flytande svenska och engelska i tal och skrift.

DIN PERSONLIGHET
Som person är du positiv och nyfiken, du drivs av att hela tiden hitta nya och effektivare arbetssätt för att på så sätt bidra till utvecklingen av bolaget. Du är proaktiv och självgående i ditt arbete, och kan lätt anpassa dig till nya människor och har förmågan att kommunicera både muntligt som skriftligt på alla nivåer inom organisationen. Du har intresse för affärer och trivs i en dynamisk och snabbrörlig miljö där prioriteringar och problemställningar snabbt kan komma att ändras. Du arbetar med hög integritet, är pålitlig och är samtidigt duktig på att skapa engagemang och motivation hos människor

VI ERBJUDER
Vi söker Dig som vill vara med på resan att skapa ett vinnande team kring våra olika produktområden. Du erbjuds en central och strategiskt viktig roll och kommer att ha stort inflytande över bolagets fortsatta utveckling. Du arbetar i en mycket affärsnära roll då du agerar stöd åt VD och övriga avdelningschefer och sitter med i ledningsgruppen. Vi lägger stor vikt vid hur du är som person och ser gärna att du har starkt driv, initiativförmåga samt att du är villig att göra skillnad. Vi tror på teamwork, prestigelöshet och att ha roligt på jobbet!

ÖVRIGT
Tjänsten är en heltidstjänst, med placering i Göteborg. Du sitter med i ledningsgruppen och du rapporterar till VD och har en ”streckad” linje till moderbolaget i Tyskland. Rollen innebär resor då och då till fabriken i Nykoppa, Värmland.

ANSÖKAN & KONTAKT
Vi samarbetar med rekryteringsföretaget Your Talent i denna rekrytering, ansök påwww.yourtalent.se För ytterligare information vänligen kontakta rekryteringskonsult Johan Sjöberg på 0761-709851 johan.sjoberg@yourtalent.se

Vi arbetar med löpande urval vilket gör att vi gärna tar emot din ansökan snarast möjligt!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Your Talent AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 oktober 2023
  • Ansök senast: 25 oktober 2023

Besöksadress

Södra Hamngatan 25
None

Postadress

Södra Hamngatan 25
Göteborg, 41114

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024