Ekonomichef till Svenska Orient Liniens huvudkontor i Göteborg

Ekonomichef till Svenska Orient Liniens huvudkontor i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Svenska Orient Linien (SOL) är ett privatägt rederi- och logistikbolag med en lång tradition där affärsmannaskap, personligt ansvar och frihet för alla medarbetare får stort utrymme. Vår övertygelse är att det är medarbetarna som gör skillnaden och vi strävar efter att vara en arbetsplats som man trivs och utvecklas på. Nu söker vi en engagerad och prestigelös Ekonomichef, som vill förstärka vårt team och vara med på vår spännande tillväxtresa.

Vi erbjuder ett varierat jobb i ett bolag där entreprenörsanda och affärsmässighet står i fokus och där du kommer mötas av spännande utmaningar och intressanta arbetsuppgifter. Här finns stora möjligheter att påverka och på ett nytänkande sätt effektivisera och samordna arbetsuppgifter inom ditt ansvarsområde. 

I rollen som Ekonomichef har du en nyckelposition i verksamheten och tillsammans med bolagets ledning ansvarar du för att strategiskt och operativt driva och utveckla ekonomifunktionen och ekonomistyrningen i företaget. Som Ekonomichef stöttar du organisationen i arbetet med förbättring, effektivisering och vidareutveckling. Du besitter en god pedagogisk ådra och kan förmedla och skapa förståelse för det ekonomiska resultatet till verksamheten. 

Vidare trivs du i ett mindre bolag med snabba beslutsvägar. Du är en engagerad person med känsla för affärer och service. I tjänsten ingår personalansvar och du har ett intresse för ledarskap och besitter god förmåga att coacha medarbetare. Det är viktigt att du har lätt för att kommunicera och skapa goda relationer, då du i denna roll har många kontaktytor. 

Ansvarsområden
I din roll har du det övergripande ansvaret för ekonomi, IT och administration och du har personalansvar och leder ett kompetent team om tre medarbetare. Du ingår i bolagets ledningsgrupp och ansvarar för all bolagsformalia samt medverkar på styrelsemöten. Du driver interna projekt för att förbättra, effektivisera, kvalitetssäkra och vidareutveckla verksamheten.

Du arbetar även självständigt med nedan arbetsuppgifter:

• Ansvar för månads- och årsbokslut samt årsredovisning

• Ansvar för budget- och prognosarbete

• Ansvar för analys, framtagande av finansiella nyckeltal och rapporter samt rapporteringsrutiner till ledning och styrelse

• Cashflow management, skatter samt intern kontroll

• Kontakt med banker och revisorer

Kvalifikationer
Vi söker dig som är Civilekonom eller motsvarande och har fem års dokumenterad erfarenhet av kvalificerad redovisning och controlling samt erfarenhet av koncernredovisning. Tidigare erfarenhet som Ekonomichef med personalansvar är en fördel, gärna från ett företag med kapitalintensiv verksamhet. Som person är du driven, prestigelös och lösningsorienterad. Du är förtroendeingivande och har en god analytisk förmåga och trivs med att ta stort ansvar. Ditt arbete präglas av ett nyfiket förhållningssätt, initiativförmåga och en stark vilja att utveckla såväl dig själv som verksamheten framåt. Då rollen innefattar många dagliga kontaktytor ställs höga krav på att du är kommunikativ, pedagogisk och samarbetar väl med andra.

Du behärskar svenska och vårt koncernspråk engelska i både tal och skrift. Att du är processorienterad och är en van användare av olika affärssystem samt är vass i Excel ser vi som en självklarhet. Erfarenhet av Shipnet, Eyeshare, ExOpen samt erfarenhet av logistik, spedition eller shipping är meriterande men inget krav. 

Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar Svenska Orient Linien med Randstad Finance. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag 2022-03-06, så ansök gärna så snart som möjligt.

Vid frågor kontakta vår ansvariga rekryteringskonsult hos Randstad Finance:

Sofia Hallberg, sofia.hallberg@randstad.se alt 0733-570836

Vi ser fram emot din ansökan!

Om företaget
Svenska Orient Linien  (SOL) är en privatägd rederi- och logistikkoncern med verksamhet som innefattar tramp- och linjesjöfart med LoLo-fartyg (Lift on, Lift off) mellan Skandinavien och Baltikum till Östra Medelhavet. SOL erbjuder också projektlaster och militära transporter samt är tonnageleverantör genom dotterföretaget TransProCon. SOL är även majoritetsägare i logistikföretag Scandinavian Logistics Partners AB specialiserat inom internationella transporter på järnväg, sjö, bil och flyg. Tillsammans med Walleniusrederierna äger SOL därutöver även rederiet WALLENIUS SOL, som driver en linjeservice från Bottniska viken till och från kontinenten och UK. SOL-koncernen med dotter- och intressebolag omsätter 1,8 miljarder kronor och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2022
  • Ansök senast: 6 mars 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024