OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VEM söker dig som vill ta ansvar för Wirtgens ekonomifunktion och samtidigt vara ett aktivt stöd och bollplank till verksamheten.
Wirtgen Sweden, en del av den världsledande John Deere-koncernen, erbjuder en unik möjlighet att arbeta med några av marknadens starkaste varumärken inom sitt segment, i en global miljö med stark nationell förankring, Din framåtanda och ditt ledarskap får utrymme att forma vår framtida framgång.
Om tjänsten
Wirtgen Sweden marknadsför, säljer och tillhandahåller service och teknisk support för anläggnings-maskiner till vägbyggnationer. Som Ekonomichef för Wirtgen Sweden erbjuds du en mångfacetterad roll med en bredd i dina uppgifter. Tillsammans med dina medarbetare säkerställer du den löpande driften av bolagets ekonomifunktion. Du fungerar som en viktig stöd- och supportfunktion till medarbetarna och ansvarar för att bolaget har en redovisning och uppföljning som säkerställer såväl externa som interna krav.
För din del kommer rollen innehålla både operativa uppgifter som mer komplexa strategiska åtaganden. Du har en betydande och central roll där du verkar som ett aktivt stöd och är rådgivare till vd och avdelningschefer. Du arbetar proaktivt med ekonomiska analyser av företagets affärserbjudanden, vars kärnverksamhet är försäljning samt omfattande support och service till kunderna. En annan prioriterad uppgift är att hålla samman rapportering till koncernen, som har en tydlig rapporteringsstruktur. I ditt uppdrag ingår även att vidareutveckla ekonomifunktionen och dess rutiner, processer, arbetssätt och tänkbara digitala lösningar, så att den stödjer affärsverksamheten på bästa sätt. Tillsammans med medarbetarna håller du samman bolagets budgetprocess och vidareutvecklar bolagets arbete kring prognoser. Du rapporterar till vd samt nordisk controller och är en del i företagets ledningsgrupp.
Om dig
Vi söker dig som har relevant utbildnings- och arbetslivserfarenhet inom ekonomi. Kanske har du en bakgrund inom redovisning eller kommer från en roll som controller och vill ta nästa steg och bredda din kompetens? Du har erfarenhet av att arbeta med uppföljning och analyser och ett genuint intresse för att sätta dig in i företagsaffären för att aktivt bidra i arbetet med företagets fortsatta utveckling.
För att lyckas i rollen söker vi dig som är analytisk och strukturerad och med sinne för detaljer och gillar att ta fram struktur och processer. Tidigare ledarerfarenhet är meriterande, men inget krav. Vi söker dig som har en positiv attityd, är en teamplayer och gillar att jobba nära verksamheten i både högt och lågt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och värderar egenskaper som prestigelöshet, engagemang och proaktivitet. Du behärskar svenska i tal och skrift och har mycket goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift, vilket är avgörande då du använder engelskan dagligen.
Wirtgen Sweden AB tar ordet!
Sedan 2017 ingår Wirtgen Group i den världsomspännande John Deere koncernen.
Wirtgen Group är ett internationellt verksamt företag inom beläggnings- och anläggningsindustrin. Koncernen utvecklar, tillverkar, marknadsför, säljer och tillhandahåller service och teknisk support för en komplett maskinpark med anläggningsmaskiner till vägbyggnationer. Wirtgen Sweden representerar och ansvarar för försäljning och eftermarknad för våra fem tyska produktvarumärken Wirtgen, Vögele, Hamm, Kleeman och Benninghoven. Vi erbjuder våra kunder maskiner för väg & anläggningsbyggnation, krossning, siktning och sortering av stenmaterial och återvinningsmaterial till mobila och fasta verk för produktion av asfalt.
Wirtgen Groups svenska huvudkontor ligger i Alvesta i Kronobergs län. Vår ambition är att kunna serva alla våra kunder i Sverige varför vi har kontor med en större serviceanläggning i Nora samt tekniker och verkstäder i Malmö, Göteborg, Stockholm, Örebro och Östersund.
Vi erbjuder en roll i ett globalt företag med några av marknadens starkaste varumärken inom sitt segment. Vi förespråkar en stark nationell förankring, prioriterar framåtanda och ger dig därför stort utrymme att tillsammans med din avdelning hitta vägarna framåt för fortsatt framgång.
Bra att veta
Rollen är placerad på huvudkontoret i Alvesta med möjlighet till distansarbete 1-2 dagar i veckan. För denna tjänst tillämpar vi löpande urval, dock önskar vi din ansökan senast den 15 september.
VEM är VEM
VEM är ett utvecklingsorienterat konsultföretag som erbjuder högkvalitativa tjänster inom rekrytering och interimslösningar av ledande befattningar.
Kontaktpersoner på detta företaget
LiseLottRoman, VEM AB
036-570 11 83
AnetteBeckman, VEM AB
036-570 11 82