OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingens Ekonomiavdelning söker ekonomicontroller
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?
Ekonomiavdelningen vid Arbetsförmedlingens huvudkontor består av fem enheter; Programutbetalningar, Redovisning och rapportering, Uppföljning och kontroll, Utveckling och förvaltning samt Ekonomistyrning. Enheten Ekonomistyrning har övergripande ansvar för stöd i ekonomistyrningsfrågor till Arbetsförmedlingens chefer. Enheten har ca 55 medarbetare i hela riket, och är uppdelad på Sektion Nordost, Sektion Sydväst och Sektion Central. Denna tjänst tillhör sektion Sydväst.
Arbetsuppgifter
Som ekonomicontroller arbetar du i nära kontakt med de budgetansvariga chefer och i det team av ekonomer som stödjer marknadsområdet. Tjänsten är en expertfunktion för de budgetansvariga chefernas beslutsfattande inom ramen för myndighetens uppdrag. Rollen omfattar främst budgetering, prognoser, uppföljning, analys och övriga frågor som inryms i ekonomisk styrning, samt kontroll av utfall och löpande korrigeringar m.m.
Du kommer arbeta för flera enhetschefer inom Arbetsförmedlingen och tjänsten kan därför innebära en del resor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi. Du har flerårig erfarenhet av budgetarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet inom offentlig verksamhet och har kunskap om ekonomistyrning i staten. Goda kunskaper i MS Office är en förutsättning.
Personliga förmågor som värderas högt är god analytisk förmåga, förmågan att se helheter och förstå kopplingen mellan verksamhet och ekonomi samt förmåga att driva verksamhetsprocesser framåt. Arbetet bedrivs till stor del under eget ansvar, varför det är viktigt att du är självgående och kan sätta dig in i nya uppgifter och förutsättningar. Du behöver själv kunna strukturera, och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta nödvändiga initiativ för att fullgöra uppdraget.
Det är viktigt med en väl fungerande kommunikation med de budgetansvariga chefer som du stödjer och att du har lätt för att samarbeta både med chefer och medarbetare, samt att du har god förmåga att på ett pedagogiskt sätt förklara ekonomiska sammanhang. Vi förutsätter att du har intresse för Arbetsförmedlingens uppdrag och verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
Övrigt
Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte är anställd i myndigheten. Tillträde önskas snarast. Placeringsort Karlstad.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer AF-2017/0009 0184 senast den 2017-03-19. Vi tar emot ansökan elektroniskt via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb). Du kommer att få besvara några urvalsfrågor. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740