OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Ekonomienheten arbetar med utveckling och strategiska frågor inom ekonomiområdet och ansvarar för ekonomistyrning, planering- och uppföljning och analyser. Enheten ansvarar även för att säkerställa det ekonomiska resultatet. Vi säkerställer att ekonomiprocesser är rättssäkra och håller hög kvalitet samt bidrar till att offentliga medel används klokt.
Ekonomienheten, som du kommer att ingå i, består av 11 glada, trevliga och prestigelösa ekonomicontroller, som tillsammans stödjer och vägleder chefer i det löpande ekonomiarbetet genom ett proaktivt och coachande förhållningssätt.
Uppdraget innefattar budgetarbete, månatlig uppföljning, bokslutsarbete, nyckeltal och utvecklingsarbete. I uppdraget ingår även att presentera mål och resultat samt bidra i ekonomienhetens interna kvalitetsarbete. Du arbetar aktivt med att analysera samband mellan siffror och verksamhet samt driver utvecklingsarbete utifrån verksamheternas förutsättningar som bidrar till en god ekonomi inom förvaltningen.
Du är en del i ett team men förväntas även att ha ett självständigt operativt ansvar för frågor som berör verksamhetsområdet. Förvaltningens storlek och tjänstens innehåll kan innebära många olika frågeställningar och uppdrag. I din roll som ekonomicontroller arbetar du även nära dina övriga kollegor på ekonomienheten men också med andra expertfunktioner på förvaltningen, för att stötta verksamheten på ett bra sätt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen med ekonomisk inriktning. Erfarenhet som ekonomicontroller inom offentlig sektor är meriterande, specifikt inom vård och omsorg. För att lyckas väl i din roll behöver du ha goda kunskaper i Excel och erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av verksamhetssystemen: Unit4 Agresso, Nekksus/Hypergene, Proceedo, Personec.
I rollen som ekonomicontroller behöver du vara strukturerad, pedagogisk, samt ha lätt för att skapa goda relationer med kollegor och chefer. Vi söker nu en driven och analytisk ekonomicontroller. Du är en tydlig lagspelare med god helhetssyn. Det är meriterande om du arbetat med liknande arbetsuppgifter inom kommunal verksamhet, specifikt med inriktning mot vård och omsorg.
Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang.
Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samtidigt som du inte lämnar någonting åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.
Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.