Ekonomicontroller med samordningsansvar

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingens Ekonomiavdelning söker ekonomicontroller Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Ekonomiavdelningen vid Arbetsförmedlingens huvudkontor består av fem enheter; Programutbetalningar, Redovisning och rapportering, Uppföljning och kontroll, Utveckling och förvaltning samt Ekonomistyrning. Enheten Ekonomistyrning har övergripande ansvar för stöd i ekonomistyrningsfrågor till Arbetsförmedlingens chefer. Enheten har ca 60 medarbetare i hela riket, och är uppdelad på Sektion Nordost, Sektion Sydväst och Sektion Central. Denna tjänst tillhör sektion Nordost med placering i Stockholm.

ArbetsuppgifterEkonomicontrollern ingår i ett team som stödjer Arbetsförmedlingens budgetansvariga chefer. Rollen är en expertfunktion för de budgetansvariga chefernas beslutsfattande inom ramen för myndighetens uppdrag. Arbetsuppgifterna omfattar främst budgetering, prognoser, uppföljning, analys och övriga frågor som inryms i ekonomisk styrning. Som ekonomicontroller med samordningsansvar driver du arbetet i teamet framåt och ansvarar för att teamet följer lagd planering utifrån uppsatta mål. Du rapporterar löpande om hur arbetet går till ansvarig chef.

Arbetet kan innebära en del resor då du arbetar för flera chefer inom Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen genomför en förändringsresa vilket gör att rollen kan komma att förändras på sikt.

Kvalifikationer Vi söker dig som har


• Akademisk examen inom ekonomi. Du har flerårig erfarenhet av budgetarbete som ekonomicontroller eller närliggande roller, där budgetering och ekonomisk uppföljning ingått i arbetsuppgifterna.
• Tidigare erfarenhet av roller med ledarskapserfarenhet.
• Goda kunskaper i MS Office är en förutsättning.


• Meriterande om du har erfarenhet inom offentlig verksamhet och har kunskap om ekonomistyrning i staten.
• Meriterande med erfarenhet från digitalt mogen verksamhet.
 

Färdigheter och förmågor


• Självgående och initiativrik med personlig integritet, då arbetet bedrivs till stor del under eget ansvar.
• Att leda arbetet i ett team med ett coachande förhållningssätt med god pedagogisk förmåga.
• Att analysera - kunna se och värdera delarna i en helhet samt lyfta fram det som är kritiskt och kunna se och förstå samband mellan verksamhet och ekonomi.
• Att driva frågor och processer framåt och åstadkomma resultat.
• Att planera, organisera och strukturera på ett effektivt sätt samt ta nödvändiga initiativ för att fullgöra uppdraget.
• Kommunikativ förmåga - föra fram budskap så att budskapet får avsedd effekt och lyssna in.
• Ett coachande förhållningssätt.

Förutom ovan uppräknade färdigheter och förmågor krävs dessutom god

självinsikt, personlig mognad och att man delar de värden som förmedlas i våra styrande dokument.

Vi förutsätter att du har intresse för Arbetsförmedlingens uppdrag och verksamhet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet


Övrigt
Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte är anställd i myndigheten. Tillträde önskas snarast. Placering i Stockholm.

Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer AF-2017/00257483 senast den 2017-05-28. Vi tar emot ansökan elektroniskt via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb). Du kommer att få besvara några urvalsfrågor. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. #Li-post



Kontaktpersoner:

Malin Malm Bengtsson, Sektionschef Ekonomistyrning: 010-488 80 31

Roland Karlsson, SACO: 010-486 55 44

Karin Sandström, ST: 010-486 38 16

Adelina Popescu, Rekryteringskonsult: 010-488 18 09

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 15 maj 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024