OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till ett viktigt samhällsuppdrag, och arbeta med aktuella och meningsfulla frågor? Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsbekämpning och brottsförebyggande arbete, till i första hand regeringen och myndigheter inom rättsväsendet. På Brå bidrar du till att göra skillnad i ett arbete med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Brå finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, och vi är cirka 160 medarbetare.
Om jobbet
Till enheten för ekonomi och kontorsservice söker vi nu en controller förett års anställning. Enheten ansvarar för myndighetens övergripande ekonomiförvaltning, budgetarbete och årsbokslut samt kontorsstöd och intern fastighetsförsörjning. Vidare ansvarar enheten för att ge råd, stöd och service till verksamheten samt att säkerställa att myndigheten arbetar utifrån de gällande lagar, avtal och bestämmelser som finns inom enhetens ansvarsområde.
I rollen som controller ingår att ansvara för att göra ekonomiska utredningar, arbeta med budget och budgetuppföljning, analysera ekonomiska utfall samt arbeta med ekonomisk rapportering. Utöver det löpande arbetet kommer du att tillsammans med vår controller arbeta med att utveckla och förbättra myndighetens budget- och uppföljningsprocess med fokus på att utveckla en flerårig budget för myndigheten.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har
- minst 3 års studier eller examen inom ekonomi från högskola eller universitet.
- minst 5 års erfarenhet av kvalificerat arbete som ekonomicontroller inom statlig verksamhet.
- erfarenhet av att utveckla processer för budget och uppföljning av budget.
- mycket goda kunskaper i Excel.
- mycket goda kunskaper i ekonomisystemet Agresso.
Det är meriterande om du har erfarenhet av statsbudgetsystemet Hermes och har god kännedom om anslag, finansiella villkor utifrån myndigheters regleringsbrev, regeringsuppdrag eller andra styrande dokument samt har erfarenhet av arbeta med BI eller beslutsstödsystem.
Dina personliga egenskaper
Vi söker vi dig som har en god analytisk förmåga, är noggrann och levererar med hög kvalitet. Du har en god samarbetsförmåga och bidrar till goda relationer. I denna roll är det viktigt att du har en förmåga att kunna överblicka hela verksamheten samt att du kan göra fördjupade analyser och ta egna initiativ till att utveckla verksamheten samtidigt som du är villig att bidra och medverka i enhetens gemensamma uppdrag. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Anställningsvillkor
Anställningen är entidsbegränsad anställning på heltid under cirka ett år, med tillträde enligt överenskommelse. Bråhar ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder: https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.
Närmare upplysningarlämnas av enhetschef Homan Sadat, tfn08-527 58 527. Facklig kontaktperson för SACO är Li Hammar, tfn 08-518 32 429 och för ST Monica Landergård, tfn 08-527 58 478.
Välkommen med din ansökan!
För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Angediarienummer 2.1.1-0152/22 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 9 maj 2022.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Vesterhav
Petra Törnblom
0760-036080
Petra Törnblom
0760-036080
Anna Sellin
08-52758432
David Shannon
08-527 58 445
Nadja Bogestam
08-527 58 507
Lovisa Nilsson
08-527 58 497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Margareta Minnhagen
08-527 58 486