Ekonomicontroller till Skolstödsenheten

Ekonomicontroller till Skolstödsenheten

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga.

Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Vi söker nu en ekonomicontroller till Skolstödsenheten till vårt kontor i Stockholm eller Örebro. Även placering på något av våra andra kontor/skolor kan vara möjlig.

Om verksamhetsområdet

Verksamhetsområdet omfattar myndighetens samtliga regionala och nationella specialskolor som från och med augusti 2019 är 10 till antalet. Utöver skolorna innehåller verksamhetsområdet även en skolstödsenhet, en skolutvecklingsenhet och en Hälso- och sjukvårdsenhet.
Skolstödsenheten ger stöd till verksamhetsområdets enheter så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vi ger bland annat stöd inom områdena ekonomistyrning, elevadministration, personaladministration, teckenspråkstolkning, lokalfrågor, kök, vaktmästeri och lokalvård. Enheten består av cirka 65 medarbetare.

Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi digitala verktyg för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten förekommer.

Arbetsuppgifter

I rollen som ekonomicontroller är huvuduppgiften att samordna verksamhetsområdets ekonomifunktion men även och att vara ett strategiskt stöd till verksamhetsområdets ledning i planering, genomförande och uppföljning av budget. Du kommer även ha ansvar för uppföljning av några av våra enheter.

I arbetsuppgifterna ingår även att samverka med verksamhetsområdets verksamhetscontroller kring nyckeltal och kostnadsberäkning av våra aktiviteter inom verksamhetsområdet. Hos oss kommer du att jobba nära verksamhetsområdets enhetschefer och tillsammans med dessa fortsätta bygga upp ekonomifunktionen för att kunna ge ett optimalt stöd. Du kommer till din hjälp ha enhetens tre ekonomer där du har ansvaret för att ta fram gemensamma rutiner och processer för ekonomiuppföljningen inom verksamhetsområdet.

Eftersom vi är i ett förändringsarbete kan arbetsuppgifter förändras utifrån verksamhetens behov och även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Här blir nyckel till framgång din förmåga att bygga relationer och nätverk samt din förmåga att både utmana och stödja våra chefer beroende på situation och med utgångspunkt i verksamhetens mål.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
* Universitets- eller högskoleutbildning med ekonomisk inriktning
* Flerårig erfarenhet av självständigt och kvalificerat ekonomiarbete
* Du ska ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
* Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
Goda kunskaper i Office-paketet.

Det är meriterande om du har:
* Erfarenhet av att leda andra som arbetsledare eller projektledare
* Erfarenhet från arbete inom skolverksamhet

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett innovativt tänk samtidigt som du har uppdraget i fokus. Som person trivs du att arbeta i en verksamhet som är i ständig utveckling och förbättring. Du har lätt att samarbeta med andra och har en positiv inställning till förändringar och förmåga att ta ansvar. Du ska vara strukturerad, initiativtagande, drivande och är flexibel i ditt arbete. Du ser möjligheter och kan omsätta dem i handlingar. Du har ett konsultativt arbetssätt, är problemlösande och kreativ, är kommunikativ, både i tal och skrift

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.





Ansökan

Ansök senast: 2022-04-18

Referensnummer: 2 STO-2022/301

Välkommen att söka tjänsten via denna länk:

https://www.offentligajobb.se/Public/AssignmentView.aspx?RemoteId=617DB1B5-611B-4BFC-ABF2-07780BB3DB7B&PublisherGuid=eda3e6d2-4583-40d4-a51c-c1cfcbc01b3a

(Observera att ansökan endast kan göras via länken och inte någon annan väg)

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Ylva Zetterlund
010-473 60 17
ST Göran Hanell
010-473 55 18
Saco-S Sören Karlsson
010-473 65 61
Rektor Elisabeth B Starfelt
010-473 56 23
Rektor Janne Steneberg
010-473 52 02
SACO-S Sadreddin Behzadmehr
010-473 51 56
IT-chef Peter Green
010-473 6020
IT-tekniker Göran Lindkvist
010-473 50 55
Rekryteringskonsult Poolia Maria Nyberg
072-711 04 90
HR-specialist Sonja Näsholm
010-473 51 14

Sammanfattning

Besöksadress

Magasinsgatan 11 87129 Härnösand
None

Postadress

Box 1100
Härnösand, 87129

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024