Ekonomidirektör till Österåkers kommun

Ekonomidirektör till Österåkers kommun

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Vill du vara med och bidra till en hållbar framtid samt till Österåkers kommuns fortsatta framgångsrika utveckling? Då har vi din nya utmaning!

Vi söker nu en Ekonomidirektör med gedigen erfarenhet som vill vara med och bidra till Österåkers kommuns stabilitet och fortsatta utveckling. Österåker präglas av idérikedom och delaktighet. Medarbetare och invånare är medskapare av vår framtidskommun och tillsammans bidrar vi till en gemenskap och positiv utveckling för kommunens bästa. 

Vi värderar den höga kvalitén inom samtliga av verksamhetsområden och ser detta tillsammans med vår goda ekonomi som grundförutsättning för att fortsätta utveckla verksamheterna, allt för att kunder, invånare och brukare ska få den service och de tjänster de behöver.

Vår vision "Med kvalitet, trygghet och valfrihet i fokus, skapar vi en hållbar framtid.  Österåker – möjligheternas skärgårdskommun" ligger oss alla varmt om hjärtat och som Ekonomidirektör kommer du få en mycket betydande roll i arbetet mot visionen. I rollen ingår det övergripande ansvaret för kommunledningens ekonomiavdelning, vilket innefattar bland annat ekonomistyrning, finansiering, upphandling, löpande redovisning samt budgetprocess.

Ditt nya jobb


Som Ekonomidirektör kommer du att leda arbetet för Ekonomiavdelningen inkluderat Upphandling & Inköpsenheten, Redovisningsenheten, Ledningsstöd samt Lokalförsörjning. Du rapporterar till Kommundirektören och ingår i den kommunövergripande ledningsgruppen.

Ekonomiavdelningen ansvarar för den långsiktiga ekonomiska planeringen (LEP), driva arbetet med kommunens samlade budget, uppföljningsprognos, bokslut, bevakar/följer upp kommunens finansiella mål, ansvarar för analyser samt utveckla strategiska modeller och arbetsprocesser. Du leder ditt team för att nå kommunens gemensamt uppsatta mål. 

Din profil

Vi söker dig som har en akademisk examen med inriktning mot ekonomi eller motsvarande. Du har mångårig erfarenhet av ekonomi- och verksamhetsstyrning på strategisk nivå i en politisk styrd organisation. 

Vidare vill vi att du har:


• Ledarerfarenhet
• Dokumenterad erfarenhet av utvecklingsarbete
• Goda kunskaper och god förståelse för förvaltningsekonomi och kunskap inom ekonomistyrning
• God kommunikativ förmåga i tal och skrift
• Genuint samhällsengagemang och god förståelse för samhällsekonomiska samband
• Förståelse och intresse för den bredd av verksamheter som finns inom kommunen
• Det är meriterande med erfarenhet av att leda chefer

Som ledare är du framåtblickande, genom tydlighet och förtroende möjliggör du att dina medarbetare är medskapare för att bidra till Österåkers kommuns framgång. 

Som person är du lösningsorienterad och tar aktivt initiativ i sociala sammanhang, kliver fram och har lätt för att skapa nya relationer. Vidare är du strukturerad i ditt arbete med tydlig process, organiserar och planerar väl i arbetet, slutför projekt som påbörjats samt håller deadlines. 

Anställningens omfattning

 100%

Anställningsform

Tillsvidare

Tillträde

Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

2024-05-29

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 maj 2024
  • Ansök senast: 29 maj 2024

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


CFO

CFO

23 november 2022

CFO - Clean Motion

CFO - Clean Motion

23 november 2022

Chief Financial Officer

Chief Financial Officer

18 november 2022