Arbetsbeskrivning
Då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig under ett år, söker vi nu hennes ersättare.
Vi söker dig som liksom oss motiveras av utvecklingsarbete, har ett proaktivt arbetssätt och får energi av att ge god service! Låter det som något för dig? Läs mer och välkommen med din ansökan!
Ekonomiavdelningen är en del av högskolegemensamt stöd (HGS) som består av åtta avdelningar som utgör högskolans övergripande administration och service. På ekonomiavdelningen är vi tolv personer inklusive ekonomichef. Hos oss är ambitionerna och utvecklingsmöjligheterna höga!
Arbetsuppgifter
Som ekonomihandläggare hos oss kommer du i huvudsak arbeta med planering och avstämningar i nära dialog med ekonom, avdelningschefer och programansvariga. I arbetet ingår uppföljning av tjänstgöringsplaner, kursplanering och kursavstämningar där du löpande kontrollerar, analyserar och justerar budgetprognoser utifrån aktuella värden så som studentantal. Du genomför även olika ekonomiska uppföljningar, analyser och sammanställningar.
I ditt arbete fungerar du som ett kvalificerat stöd till avdelningschefer och andra ansvariga inom högskolans fakulteter för lärarutbildning och naturvetenskap. Du arbetar i nära samarbete med ekonomihandläggaren för fakulteterna för ekonomi och hälsovetenskap. Du är även delaktig i att internutbilda och ta fram utbildningsmaterial i planeringssystemet och trivs därför med att presentera och förmedla information. I tjänsten ingår även ansvar för viss löneadministration och det förekommer löpande ekonomiska, bokföringsmässiga och administrativa arbetsuppgifter.
Behörighet och kvalifikationer
Jobbet kräver att du är självgående samtidigt som du förstår värdet av samarbete och att ge god service. Du är analytisk, ser lösningar och kan självständigt driva förbättringsarbete. Självklart är du strukturerad, prestationsorienterad och kvalitetsmedveten. Arbetet kräver en ekonomisk medvetenhet såväl som en god förmåga att analysera siffror. Vidare har du en hög systemmognad och kan i ditt arbete självständigt bedriva utvecklingsarbete och ser vikten av att arbeta med och kombinera olika system för att effektivisera arbetet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
- Ekonomisk kandidatexamen, alternativt gymnasieexamen samt förvärvad yrkeserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig.,
- erfarenhet av ekonomiadministrativa och/eller personalekonomiska arbetsuppgifter,
- goda kunskaper i Officepaketet och mycket goda kunskaper i Excel,
- god förmåga att kommunicera väl både muntligt och skriftligt såväl på svenska som engelska.
Meriterande för tjänsten är
- Erfarenhet av bemannings- och planeringsarbete,
- arbetserfarenhet från lärosäte,
- erfarenhet av att arbetat i ekonomisystemet Agresso, tjänsteplaneringssystemet Retendo och lönesystemet Primula.
Övrigt
Tjänsten är ett vikariat under drygt ett års tid på heltid med start 2025-02-17 eller enligt överenskommelse. Vi avser att hålla två intervjuer varav den första intervjun planeras till den 16–17 december och den andra intervjun är planerad till den 20 december. Placering är i Kristianstad på vårt vackra campus med närhet till buss- och tåg. För frågor om tjänsten ta kontakt med ekonomichef Maria Egermalm på maria.egermalm@hkr.se. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut tas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan tillsammans med CV och personligt brev. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan tar du med dig vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag är 8 december 2024.
Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
Arbetsplats Högskolan Kristianstad
Högskolan Kristianstad är en av Sveriges mest sökta högskolor med några av landets mest attraktiva utbildningar. En liten men samtidigt stor högskola samlad på ett vackert campus. Kristianstad utses till årets studentstad 2024 av Sveriges förenade studentkårer. Vi är stolta över våra 500 medarbetare och 14 000 studenter med den mångfald de representerar. Närhet, öppenhet, jämställdhet och respekt är våra ledord och genomsyrar alla våra 50 program och 250 fristående kurser. Med ett stort utbud på distans är vi långt fram i utvecklingen av distanspedagogik. Forskningen som bedrivs hos oss är driven av samhällsutmaningar, praktiknära och integrerad med våra undervisningsområden. Vi har forskarutbildningsrättigheter i vårdvetenskap och pedagogiskt arbete. Som arbetsgivare vill vi vara en attraktiv arbetsplats där alla kan göra skillnad. Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.
Till annonsförsäljare och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen direktkontakt med rekryteringsföretag och försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02