OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om jobbet
Skatte- och avgiftsavdelningen arbetar med att hantera skatter och avgifter. Vi tar emot samtal från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har 300 medarbetare.
Du kommer att
• arbeta på betalflödessektionen inom utredningsenheten där vi bl a ansvarar för betalningsuppföljning, statistik.
• arbeta operativt med kundreskontra och ekonomisk redovisning.
• arbeta med fakturering av myndighetens avgifter som är en stor del av det dagliga arbetet
• arbeta med avisering av skatter
• arbeta med kravhantering såsom påminnelser, ränteberäkningar, restföring och indrivning
• ha kontakter med övriga avdelningar löpande
• medverka i olika projekt/grupperingar inom området
• ansvara för kvalitetssäkring av flödena gentemot såväl de interna som externa uppdragsgivarna
• arbeta med kontinuerlig förbättring genom att aktivt delta i utveckling och effektivisering av våra arbetssätt och processer.
Om du ska trivas hos oss
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter. Du kommer att vara Transportstyrelsens ansikte utåt och därför är dina personliga egenskaper viktiga när vi väljer nya medarbetare.
Du måste ha
• minst gymnasieexamen inom ekonomi eller likvärdig utbildning
• minst fyra års arbetslivserfarenhet inom ekonomiområdet som t ex ekonomiassistent eller ekonomihandläggare
• goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel
• erfarenhet av ekonomisystemet Agresso.
• erfarenhet av arbete med löpande månadsbokslut
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet från stora ekonomiska flöden
• erfarenhet från statlig verksamhet inom området skatter och avgifter.
Vi vill att du
• är självständig och har initiativförmåga
• har god samarbetsförmåga
• har analytisk förmåga
• klarar att hålla deadlines
• kan hantera ett periodvis högt tempo
• är strukturerad och noggrann
• är flexibel och kunna anpassa din arbetstid efter arbetet
• har förmåga att prioritera ditt arbete.
Stor vikt läggs vid personlighet.
Vill du veta mer?
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Örebro Vi vill att du börjar snarast möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta Ulrika Kannius, sektionschef (tf) ,010-495 77 32, ulrika.kannius@transporstyrelsen.se eller Hanna-Sofia Angermayr, sakkunnig, 010-495 60 08, hanna-sofia.angermayr@transportstyrelsen.se
Saco, Fredric Skargren och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 9 oktober 2016 märkt med referensnummer TSG 2016-2829. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör urvalet med hjälp av frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 14 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om skatte- och avgiftsavdelningen:
Skatte- och avgiftsavdelningen tar in skatter och avgifter. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi arbetar också med ursprungskontroll vid import av fordon. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har 300 medarbetare.